Värre än vanligt…

Nya upptäckter

Av min semester återstår nu endast en vecka och jag ska åka tillbaka till Stockholm på onsdag för att få några dagar att komma igång på där innan jag börjar jobba. Det här året känns det som om jag har hur mycket somhelst kvar att göra eller så är det så enkelt att jag är den sortens människa som trivs bäst med en fast bas i tillvaron varifrån man gör längre eller kortare utflykter. Jag vet ju att många älskar att resa, men till dem hör inte jag. Å andra sidan brukar jag snabbt finna mig till rätta när jag väl har givit mig iväg.

Projekt att pyssla med har inte saknats i år heller. Igår satte jag igång med att ta ner häcken mellan mig och grannen. Den såg bara allt anskrämligare ut, men nu ska den få en chans att börja om på ny kula. Årstidsmässigt sett var det nog inte riktigt rätt tid att börja sådana saker på, men vad sjutton ska man göra när man inte är permanentboende? Går det som jag hoppas växer den sig snygg, tät och fin på några år, men den ska heller inte tillåtas att bli lika hög och tjock som förut. Brösthöjd blir lagom höjd, för enligt min uppfattning räcker det så och det är ju inte fråga om att gömma sig bakom en grön mur. Jag ser häcken mer som en markering av var gränsen mellan tomterna går.

Även det här året har vädrets makter gäckat mig genom att neka mig längre torrperioder. Jag måste måla några fönster, men då ser jag helst att jag har torrt trä att måla på. Jag vill ha ett gott resultat som står sig några år, men förutsättningarna har inte funnits. Regn i massor och torrperioderna har inskränkt sig till några dagar i följd och då kan i gengäld luftfuktigheten ha varit hög. Förbaskat också!

De regniga dagarna har jag ändå kunnat utnyttja på ett vettigt sätt. Eftersom jag slog på stort genom att köpa Photoshop och även registrera programmet efter installationen, fick jag en månads gratis tillträde till lärosajten Lynda.com som bonus. Det är en amerikansk undervisningssajt där man hittar kursvideos på väldigt många olika dataprogram. Jag har försökt utnyttja den förmånen på bästa sätt genom att sitta en stund eller två varje dag, lära mig ett avsnitt åt gången och sedan försöka öva på de nya kunskaperna så jag fått tillämpa dem och se att jag förstått dem rätt.

På det här sättet har jag snart lärt mig att använda och förstå Camera RAW som är en del i Photoshop-paketet och det är något jag kommit att gilla väldigt mycket, eftersom alla justeringarna görs i bilden och jag kan kolla ”före och efter” och snygga till och hålla på tills jag är nöjd. Kontrollfreaken i mig känner sig tillfreds och begreppet ”det digitala mörkrummet” ligger inte så långt från sanningen, för det känns lite som att jobba med en bild i mörkrummet. Spänningen finns definitivt där!

Att stå i mörkrummets svaga röda eller gulgröna sken kanske inte är så spännande i sig, men arbetet och pysslet med bilden var roligt och spänningen fanns definitivt där när man lade fotopapperet i framkallningsskålen och såg bilden långsamt träda fram. Skulle det bli som jag hoppades eller blir det misslyckat? Nu var det evigheter sedan jag höll på med sådant och skulle jag försöka ge mig på något sådant idag skulle åtskilliga fotopapper få skatta åt förgängelsen innan jag åstadkommit något som liknade godkänt resultat.

Hursomhelst, att jobba i Camera RAW känns som fotografi för mig och vill jag kan jag göra finputs och specialare i Photoshop – det är bara att ”slänga över bilden” dit. Väldigt smidigt och jag sparar åtskilligt med redigeringstid jämfört med tidigare arbetssätt, vilket är skönt för jag är fortfarande ingen vän av att lägga ner timmar på att redigera bilder. På köpet har jag fått en hel del övriga kunskaper som varit bra för förståelsen av den digitala tekniken. Ändå är jag ingen teknisk fotograf; jag envisas fortfarande med att hålla bilden och inget annat som det väsentliga i min fotografi.

 

2 svar

  1. Välkommen i gänget! 🙂 Både vi som börjar jobba snart-gänget och i PhotoShop-gänget! Vi kan väl höras när du är tillbaka…

    24 juli 2011 kl. 10:29

  2. Mira: Tack ska du ha! Jag hör av mig när jag är tillbaka och igång i stan igen! 🙂

    24 juli 2011 kl. 22:25

Kommentera

