Värre än vanligt…

Det mesta går att förklara med teknik

Idag insåg jag att det finns tekniska förklaringar och lösningar på de flesta problem vi stöter på i dagens samhälle. Mitt vardagsliv är fullt av tekniska prylar och även min fritid är fylld av dem. Fotografin har blivit väldigt teknikinriktad sedan den digitala tekniken gjort sitt intåg, även om ett visst teknikinslag alltid funnits där. Ju mer teknik vi får till hands, desto större blir min beundran för de äldre fotograferna som åstadkom mästerverk med väldigt enkla medel.

 

6 svar

  1. Nja jag tycker nog att det finns väldigt mycket som man inte kan förklara med teknik

    4 augusti 2011 kl. 22:23

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Det beror ju alldeles på vad man har i tankarna. 😉

    9 augusti 2011 kl. 01:44

  3. Tusse

    Ser ut som Matarvals 8/31 under mikroskop!

    13 augusti 2011 kl. 18:54

  4. Staffan kära staffan vad jag undrar varför dina bilder och din blogg helt plötsligt bara är i svart. Kanske dags att plocka fram din ljusa sida snart. eller?????

    15 augusti 2011 kl. 10:11

  5. Samtidigt kan man idag fotografera och få fina bilder utan att alls förstå tekniken det tror jag var betydligt svårare förut. Då, med analog utrustning fixade jag inte att fota utan det var först med den digitala kameran som mitt fotointresse tog fart. Nu inser jag att för att komma vidare behövs lite mer koll på tekniken så i höst ska jag gå på en teknikkurs med Göran Segeholm som lärare på fotografiska.

    15 augusti 2011 kl. 21:51

  6. Staffan H

    Tusse: Kanske det ja. Rätt intressant association måste jag säga.

    Skogsnuvan: Just nu är jag lite tröttkörd och det lyser nog igenom lite här och var, även om fotograferandet (alltid) är en av de saker som verkligen peppar mig och får mig på bra humör. För en gångs skull känns det som om fyra veckors semester var för lite. Pinsamt, men det går över.

    Kersti: Att de analoga och digitala fototeknikerna skiljer sig från varandra har jag inte kunnat undgå att märka. På sistone har jag snappat upp rätt mycket intressant om den digitala tekniken som jag haft god nytta av. Det där med att gå på kurs är både intressant, kul och nyttigt och jag vill gärna gå någon kurs per år om jag kan. Jag hoppas du får ut riktigt mycket av kursen!

    17 augusti 2011 kl. 21:38

Kommentera

