Värre än vanligt…

En annan sorts fotografi

Modell: Oskar Ankarberg

Hittills har min blogg varit tummelplats för mig och min fria fotografi och jag har verkligen njutit av att ha det fönstret mot omvärlden som en sorts ventil för mina fotografiska infall. Som jag nämnt har jag dock börjat fotografera modeller och då blir det en helt annan, mer bunden sorts fotografi.

Nytt för mig är det inte, utan snarare en återgång till vad jag en gång (nästan) började med och var väldigt intresserad av, nämligen porträttfotografi. Grannarnas barn, som var några år yngre än jag, fick ställa upp som modeller vid något tillfälle och jag minns att jag fick till en rätt bra bild, åtminstone med hänsyn tagen till att jag var sådär fjorton år gammal då. Kopior såldes naturligtvis till föräldrarna som förmodligen hade önskat enskilda porträtt av sina barn, men fick hålla tillgodo med en gruppbild. Jag vill minnas att en fotointresserad kompis och jag också övade oss på porträtt och några av dem har jag hittat nu när jag börjat rota igenom lådor och skåp. Det kändes konstigt att titta på sina gamla bilder av personer man inte haft någon kontakt med på många herrans år.

Nu tyckte jag att jag kunde visa upp ett smakprov för mina bloggvänner. Bilden togs i Stockholms city en stekhet dag i början av augusti. Sessionen tog dryga timmen och man hinner ta en hemskans massa bilder under en fotosession. Sedan börjar arbetet med att välja ut och redigera bilderna. Det där med att välja bland bilderna och bara behålla/använda de som verkligen är något att ha har jag till dags dato alltid haft svårt för, men jag har börjat skärpa mig där. Jodå, förr eller senare lär sig även en gammal hund att sitta och får jag hållas ett tag till kanske jag även lär mig att räcka vacker tass.

Själv tycker jag att det har varit väldigt roligt att så att säga hitta tillbaka till början igen. Bloggen kommer fortfarande att vara stället för min fria fotografi. En dag, inom en kanske inte alltför avlägsen framtid, kommer jag nog att ha ett skyltfönster på nätet för porträtt- och modellfoto, men det blir inte här.

PS: Bilden är publicerad i samförstånd med modellen. Jag fattar att han ser bra ut, men bilden är lik förbaskat min och ingen annans!

 

2 svar

  1. Naj, snyggare killar har jag sett men det är ett lite originellt foto så där i trappan och allt. Tror nog att du kommer att ta lika bra modellkort som du gjort av hus och natur men…..det är kanske lite svårare att få modellerna att stå stilla och framför allt att se naturliga ut. Det är väl kanske det svåraste. Vet en kompis som har dubbelhaka och han säger att man ska sträcka fram huvudet som en gam så att det inte syns. Ser lite konstigt ut tycker jag. hi hi

    25 augusti 2011 kl. 13:13

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Tack för de orden. Tid och övning får väl utvisa hur det blir. Sträcka fram huvudet som en gam… nja, jag skulle nog rekommendera att fotografen använder lämplig fotovinkel och tänker på hur ljuset faller istället. Det kanske inte trollar bort dubbelhakan, men den blir inte så dominant och modellen ser naturlig ut.

    26 augusti 2011 kl. 00:01

Kommentera

