Värre än vanligt…

Sensommardagar

En bild av en allé ska jag av någon underlig anledning alltid vara så symmetriskt komponerad. Så en dag kom olydiga jag med min kamera och då blev resultatet… en inte fullt så konventionell bild av en allé.

Annars har vädret varit rätt bra de senaste dagarna, för även om solen mestadels lyst med sin frånvaro har det ändå varit rätt varmt och skönt. Annars har jag ju inte kunnat undgå att märka att dagarna blir kortare och kortare. Fan också, vi har alldeles för kort sommar i det här landet. Jag behöver längre perioder av sommar och sol!

Hösten kan vara riktigt vacker och bjuda på många fina upplevelser, men vinter, snö och kyla säger jag numera nej tack till och känner starkt för att dra utomlands när den perioden närmar sig och återvända först sedan våren kommit. Det där med jobb är förstås en sak att lösa, men skam den som ger sig och jag har ju nyssligen konstaterat att det där med förnuft hit och dit är så förbaskat trist. Sunt förnuft är dock användbart, förutsatt att det passar mina syften.

Skämt åsido, det är nog inte så man ska resonera när man är medelålders, men det finns tillfällen när sådana tankar känns sköna att tänka. Visst hade det varit bra om jag tagit tillfället i akt och tagit ut svängarna lite när jag var ung, men det vågade jag aldrig. Å andra sidan, det kanske är nu man borde tuffa till sig och göra sådant? Nu har man ju samlat på sig massvis av nyttiga livserfarenheter som man inte hade då.

Förresten, jag undrar om nuvarande pensionssystem klarar den ekonomiska situation vi är på väg in i. Den ska ju vara i flera år enligt experterna. Nu dröjer det ett antal år innan det blir aktuellt för mig att gå i pension, men kommer det att finnas några pengar kvar åt mig då eller har det mesta – kanske allt – försvunnit? Det kanske är lika så gott att leva loppan här och nu? Tanken känns rätt tilltalande.

 

Kommentera

