Värre än vanligt…

Drottningholms slottsteater

Entrésidan

Drottningholms slottsteater är den bäst bevarade 1700-talsteatern i världen och är försedd med ett avancerat teatermaskineri konstruerat av Donato Stopani, som gör det möjligt att växla dekor inför öppen ridå. Det finns dessutom falluckor i scenen, rörliga vågor, ljusmaskineri samt vind- och åskapparater att skapa stämning med under föreställningarna. Scenen hör fortfarande till en av landets djupaste – hela 20 m – även om den är smal i förhållande till djupet.

Teatern med Déjunersalongen sedd från parken

Teatern ersatte en teater från 1754 vilken brann ned under en föreställning i augusti 1762. Den nya teatern anlades på initiativ av drottning Lovisa Ulrika och stod färdig sommaren 1766. Teatern blev en scen för franska teatersällskap som även bodde i teaterhuset. Teatern rymmer inte bara scen, salong och loger utan även bostadsrum för de mestadels franska teatersällskapens medlemmar.

Teaterns storhetstid inföll självklart under Gustav III:s regeringstid och från 1777, då Lovisa Ulrika frånträdde Drottningholm, spelades teater här varje sommar. Innan det gustavianska operahuset i Stockholm var färdigt 1782 fick många operor och pjäser premiärföreställningen förlagd hit. Sista större förändringen av teatern skedde 1791 då Déjunersalongen byggdes till efter ritningar av Louis Jean Desprez.

En tjuvtitt in genom Déjunersalongens fönster. Under taket finns en liten orkesterläktare där musiker kunde spela ”himmelsk musik” för kungen och hovet. Något sådant kan jag inte ställa upp med, men lite moln och himmel kan jag alltid fixa i lagom höjd.

Landssorg följde mordet på Gustav III och teatern användes inte på långt tid. Teaterverksamheten togs så småningom upp igen, men intresset från Gustav IV Adolf var inte så stort och 1700-talets sista år kom att markera en tydlig tillbakagång. Några föreställningar gavs dock på 1850-talet; den sista kända sommaren 1858 med anledning av Gustav V:s födelse. Därefter började teaterns Törnrosasömn.

Teaterhuset sett från parkeringen. Väderstreck – ska jag hålla reda på sådant också?

På vårvintern 1921 kom visserligen inte en prins, men väl en man vid namn Agne Beijer, då amanuens vid Kungliga biblioteket, till teatern för att söka efter en målning och fann en djupt sovande teater. Redan till sommaren samma år kunde restaureringsarbetena börja och påföljande år kunde man återinviga Drottningholmsteatern. Sedan dess har man varje sommar givit ett begränsat antal föreställningar på teatern.

Jag har själv sett några föreställningar där. Salongen är inte så stor, så en varm sommardag kan det bli väldigt varmt där och så värst bekvämt sitter man inte. Akustiken är däremot utmärkt och atmosfären går inte att beskriva. Man spelar på tidstypiska instrument som har en annan, i mitt tycke mjukare klang. Det är en upplevelse utöver det vanliga och en augustikväll för ett antal år sedan såg jag en föreställning där. I pausen kunde publiken ta sig till Déjunersalongen för att skaffa sig mat och dryck. Solens sista strålar var på väg ner över Engelska parken och älvorna började dansa över marken. Det var något enastående vackert och jag är än idag glad för att jag fick uppleva detta.

 

4 svar

  1. Lustigt. Igår var jag på Ulriksdals slottsteater. Inlägg kommer. Kul att se reportage från systerteatern!

    7 september 2011 kl. 09:09

  2. Staffan H

    Mira: Onekligen. Mer teaterreportage åt bloggvärlden är förmodligen den rätta slutsatsen att dra härav. 😉

    7 september 2011 kl. 17:51

  3. Jag har aldrig varit där. Varje år tittar jag vilka föreställningar det är, tittar på var jag skulle vilja sitta men aldrig att jag beställt någon biljett. Nästa år. Då ska jag!

    12 september 2011 kl. 23:02

  4. Staffan H

    Maj Korner: Jag hoppas du får möjlighet att gå och se en föreställning där. Det är en upplevelse utöver det vanliga.

    3 oktober 2011 kl. 23:01

Kommentera

