Värre än vanligt…

Stockholms broar

Staden består ju av flera öar som binds samman med broar av varierande ålder och utseende. Eftersom jag nu börjat tränga in så smått i Photoshops hemligheter, bestämde jag mig för att ta ut svängarna på några bilder. Visst är det kul att kunna åstadkomma något extra och ovanligt, men det där med specialare tröttnar man snabbt på. Att veta vad man kan göra om andan faller på kan inte vara fel, så här kommer några smakprov.

En sak är säker. Det där med digital bildbehandling hör inte till mina favoritsysselsättningar; jag tycker det är ganska trist. Jag har lyckats ganska bra med att slå ihjäl alla de tusen och åter tusen smådjävlarna som väste om att man skulle fixa det ena och de andra för att resultatet skulle bli ”perfekt”. När jag är nöjd med bilden är det färdigredigerat. Punkt slut!

Om redigeringen tagit ett par minuter eller en timme spelar mindre roll. Är bilden mindre lyckad redan från början lär detta onekligen lysa igenom med icke önskvärd tydlighet vad jag än hittar på. Skit in, skit ut liksom. Däremot kan man hitta saker att göra som får en annars platt bild att lyfta, men det kanske också var något jag såg redan vid fototillfället. Jag tror jag såg vissa möjligheter när jag tog de här bilderna, men det kanske är en efterkonstruktion.

 

 

2 svar

  1. Någon gång skulle det vara intressant om du la ut en ”före” och en ”efter” bild.

    6 november 2011 kl. 14:42

  2. Staffan H

    Maj Korner: Jag tar det till mig och försöker komma ihåg det när lämplig fixarbild dyker upp!

    6 november 2011 kl. 20:46

Kommentera

