Värre än vanligt…

Tornstudie

Kaknästornet började byggas 1963 och för ritningarna svarade arkitekterna Bengt Lindroos och Hans Borgström. 1967 stod tornet färdigt och togs i bruk som länktorn för radio och tevesändningar. Den funktionen fyller det fortfarande, även om datakommunikation har lagts till uppgifterna. Det är alltså byggt för nyttoändamål i första hand. Att Stockholm fick ett utsiktstorn med restaurang på köpet blev en positiv bieffekt.

Att fotografera arkitektur är en konst för sig och jag är väldigt långt från expert på området. Jag försöker tänka på vad arkitekten kunde ha menat och hur han eller hon tänkte att byggnaden skulle ses. Sedan måste man rabbla det eviga mantrat om ljuset. Ljus som lyfter fram och poängterar vad jag tror arkitekten tänkte sig, det som kan ge liv i ett grått betongtorn till exempel. Har man turen att råka vara i närheten i rätt ögonblick kan man få en bild av det där speciella som ger en oväntad effekt. Bilden hade sett helt annorlunda ut om jag hade tagit den en gråmulen dag. Ytterligare en variant hade jag fått om jag tagit bilden en junidag med strålande solsken då solen står mycket högre på himlen.

Tornet är 170 meter högt med masten på taket inräknad (155 meter utan mast) och visst kan man tillåta sig att leka med det perspektiv som bjuds? För mig för den här bilden tankarna tillbaka till televisionens barndom; den tid då det sändes i svartvitt och bara fanns en kanal. Minns du den?

Mer lek med bilder när jag ändå är i farten. Vad ska man kalla den här då? ”Förmodad övervakning i Tobleronefabriken” kanske?

 

4 svar

  1. Se där ja. Det tornet har jag faktiskt varit upp i när jag var till Stockholm en gång. Fin utsikt och ett märkligt torn som det knappast finns fler likadana av.

    12 december 2011 kl. 17:57

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Nu var det åtskilliga år sedan jag var uppe i tornet, men utsikten är fin därifrån och visar bland annat på att Stockholm är ovanligt grönt för att vara en storstad. Du har alldeles rätt i att tornet är speciellt, det tycker jag också.

    13 december 2011 kl. 23:18

  3. kludd

    Jag har ”klarat mig” från att besöka det 😉
    Haha, det har som aldrig blivit av bara. Spännande vinklar!

    Micke
    kludd.se (jag tror inte det länkas till sidan min nu med detta tokiga wordpress.com hittat på)

    21 april 2012 kl. 13:08

  4. Staffan H

    Micke kludd: Hej och välkommen! Kul att du gillade bilderna. 🙂

    4 maj 2012 kl. 22:04

Kommentera

