Värre än vanligt…

Bildsvit på tema höst

Idag är det riktigt skitväder ute med regn och snöslask och jag har hållit mig inomhus hela dagen med undantag av en kort repa ner till livsmedelsaffären och tillbaka. Har bara tagit det lugnt, pysslat med bilder och smådonat med annat när andan fallit på. Surat lite för att bilkörning till Bergslagen inte varit att rekommendera två helger på raken, men det är smällar man får ta. Jag är ändå glad för den långa, milda och sköna höst vi haft i år. Därför tycker jag det passar bra att lägga upp några bilder med min tolkning av årets höst.

Trevliga motiv gömda lite här och var. Som gjort för att ge fotografens upptäcktslusta vad den behöver. Det är bara att höja kameran och tacka och ta emot.

Nej, det är inte Christo som varit i farten, även om man skulle kunna tro det. Det är bara gamla Årstabron som renoveras. Mörkerfotografering hör till de saker jag gillar. Släpa med mig stativet hör till de saker jag gärna glömmer. Den nya kameran klarar dessbättre ISO-tal man tidigare bara kunnat drömma om. Jag vet att många skriker högt över brus i bilderna. Själv struntar jag oftast i sådant; ibland tycker jag att brus tillför något, precis som korn kunde göra på den hederliga filmens tid. Same same but different.

Man måste chansa lite, testa och se om det går. Jag borde visserligen ha slutat leka med kameran för länge sedan, men så långt har jag inte kommit i min fotografiska utveckling och vill heller aldrig komma dit. Gick det inte riktigt som man tänkt sig kanske man kommer hem med något annat spännande istället. Jag brukar ytterst sällan radera bilder medan fotograferingen pågår. Det gör jag hemma i lugn och ro bakom datorn sedan jag tittat igenom bildskörden. Därmed var det slut på den här höstsviten.

 

6 svar

  1. Bilden med löven gillar jag jätte mycket. Den är glatt höstig på något sätt och så får men som betraktare fundera lite på hur och var den är tagen. är det framifrån eller kanske uppifrån. Sånt gillar jag när man kan klura lite mer än en halv sekund. Att ta bilder i mörker gillar jag också Glömmer oftast stativ jag med men man kan nästan alltid hitta något att ställa kameran på eller luta den mot.

    22 december 2011 kl. 15:02

  2. Vill bara titta in och önska dig en God Jul och ett Fint Gott Nytt år med de mest fantastiska händelser och äventyr. Jättekram till dig.

    23 december 2011 kl. 10:46

  3. Vilken härlig bild den nedersta är!

    27 december 2011 kl. 08:24

  4. Gott Nytt År!

    31 december 2011 kl. 12:18

  5. Vart tog du vägen?
    Här har varit ”tyst” i en hel månad. Hoppas allt är bra.

    17 januari 2012 kl. 15:37

  6. Staffan H

    Kersti: Instämmer, det är kul med bilder som man får fundera lite över. Att ta bilder i mörker är lite spännande, för man kan aldrig vara riktigt säker på resultatet. God fortsättning till dig!

    Skogsnuvan: Tack detsamma i efterskott. *lite generad*

    Maria: Tack – kul att du tyckte om den. Det fanns onekligen något magiskt där att försöka fånga med kameran och jag är glad för att det lyckades.

    Gabrielle: Jag är kvar i allra högsta grad. Det kommer ett inlägg snart som visar vad jag sysslat med.

    17 januari 2012 kl. 20:36

Kommentera

