Värre än vanligt…

Efter några veckors tystnad

Gruppen Raymond & Maria under en spelning

Efter några veckors tystnad dyker jag upp igen. Faktum är att jag inte rört kameran på en månad, vilket är väldigt ovanligt för att vara mig. Det kändes lite konstigt, men vädret och mörkret har inte inspirerat mig. Dock har jag inte varit overksam på fotofronten – det aktiva fotograferandet ersattes bara med en tids vegeterande.

Under förra året började jag göra lite andra fotograferingar än de jag hittills gjort. Det gav mersmak. Så värst kommersiell har jag inte blivit och tänker inte heller bli, men jag har snuddat vid tanken på att då och då kunna få in några kronor på mitt fotograferande. Jag tror förstås inte att jag skulle kunna försörja mig på det (och det vore sent påtänkt i mitt fall), men lite bidrag till nya prylar etc skulle jag kanske kunna dra in. Alltså anmälde jag mig till en kurs i bildbyråkunskap för att få lite mer insikter. Kanske är det något jag finner intressant eller så får de nyvunna kunskaperna mig på andra tankar. Att fatta vettiga beslut utan kunskap är svårt.

Närstudie av sångerskorna i Raymond & Maria

En fotografering som jag gillade att göra var Raymond & Marias första spelning i Sverige på ett tag. Jag har fotograferat en annan musikgrupp också, men då har jag inte haft någon möjlighet att röra mig. Det blev förvisso bilder från tillfället men inte mer och inget som jag är nöjd med.

På den här spelningen kunde jag röra mig på ett helt annat sätt och det blev några bilder som sade något – åtminstone om jag själv får säga det. Det är sällan jag tycker att mina bilder är speciella, men bilden på sångerskorna ovan hör till en av dem. Den är inte tekniskt perfekt på något sätt, men det finns en känsla och ett uttryck i den som jag går igång på. Det är ett fångat ögonblick från ett trevligt tillfälle för jag sticker inte under stol med att jag lyssnade på musiken också.

Jag har förstås sett andra fotografer fånga ögonblick på spelningar. Ett band spelade på en minimal scen och till min stora förvåning fick jag plötsligt se en fotograf kliva runt bland musikerna och ta bilder. Det får ju vara upp till var och en, men själv skulle jag inte ge mig på något sådant. Ska artisterna göra bra ifrån sig på scenen ska man väl inte störa dem? Om jag fotograferar en fotbollsmatch, skulle jag då kunna rusa ut på planen för att få några bilder ur en annan vinkel? Knappast.

Det går sällan som man tänkt sig, men visst händer det nya saker hela tiden och det här året lär inte bli något undantag från den regeln. Även om mitt fotograferande emellanåt skulle ändra inriktning något, kommer jag ändå inte att överge mitt fria fotograferande, den fotografi då jag kan leka med kameran och motiven som jag vill, testa nya saker och följa stundens infall. God fortsättning på det nya året!

 

 

4 svar

  1. Ah! Trevligt att ha dig tillbaka. Undrade just om du fastnat mellan några järnvägsbommar någonstans… 😉

    18 januari 2012 kl. 09:13

  2. Det var länge sedan jag såg något av dig nu men jag förstår att det inte är så inspirerande att fotografera nu under mulna och mörka vintern.
    Här är det bara vitt vitt vitt och det inspirerar då inte mig till någonting. men….nu blir det lite ljusare för varje dag så vi får väl mer inspiration vad det lider.

    18 januari 2012 kl. 17:58

  3. Staffan H

    Mira: Tack! Nej, jag fastnade i vegeterande över sakernas tillstånd istället. 😉

    18 januari 2012 kl. 22:33

  4. Staffan H

    Anita: Inte nog med att det var mörkt – det regnade mycket också vilket inte är det bästa vädret för en kamera. Nu blir det, som sagt, ljusare och ljusare för varje dag och det gillar jag!

    18 januari 2012 kl. 22:35

Kommentera

