Värre än vanligt…

Fotosession och promenad

Modell : Sallu F

Det milda vädret gjorde ju att det gick utmärkt att fotografera utomhus långt in i november, så jag beslöt mig för att dra nytta av det innan det blev för sent. Sallu var den första modellen jag fotograferade och vi hade inte jobbat ihop på närmare ett halvår när jag hörde av mig och undrade om han kände för ännu en session. Det gjorde han.

Mot slutet av sessionen ville jag testa mina talanger som modefotograf sådär lite på skoj och resultatet ser ni ovan. Det går ju trender även i hur en modebild ska se ut, men jag tror att den kanske skulle funka just nu. Skit samma förresten, jag gillar bilden oavsett. Jag har kollat de äldre svenska mästerfotografernas modebilder och både imponerats och inspirerats av dem. En viktig lärdom var att både modellen och plagget/plaggen ska komma till sin rätt på bilden. Annars har jag just inga kunskaper på området.

Modell: Sallu F

Porträttfoto har jag studerat både i kurs- och bokform plus praktiska övningar. Det finns tonvis med bilder på denna jord med falska och påklistrade leenden. Jag tycker det är det allra bästa sättet att förstöra en bild. Är det svårt att få till ett snyggt leende finns det ju inget som säger att man nödvändigtvis måste le på bild. Det kan bli lika vackert med ett annat uttryck. Sallu bjöd dock på ett väldigt snyggt och naturligt leende, så det var bara att tacka och ta emot. Rent kompositionsmässigt kanske bilden inte är helt enligt konstens alla regler, men jag tycker den funkar.

Hur ser man om ett leende är bra eller dåligt? Ett leende är bra om det är naturligt och avslappnat. Då förvrängs inte utseendet och ögonen får fin kontakt med kameran. På bilden ovan är inte bara lyset tänt – det är någon hemma också för att uttrycka det på ett modernt sätt.

Ett dåligt leende ”är för mycket” det vill säga det förvrider ansiktet på ett mindre tilltalande sätt. De ansiktsmuskler som sitter strax under kindknotorna jobbar för mycket och trycker upp kinderna för högt, vilket förvränger ögonen till två myntspringor samtidigt som huden vid tinningarna rynkas kraftigt och munnen ser konstig ut även om den bevisligen ler. De små ögonen gör att kontakten med kameran försämras kraftigt. I värsta fall blir den nästintill lika med noll.

Det sistnämnda exemplet är inget smickrande sätt att bli avbildad på och ett porträtt ska inte bara visa hur någon ser ut, utan även gärna berätta något om personen. Annars är det bara en bild som förmodligen inte berör betraktaren särskilt mycket och jo, jag gillar porträttfoto väldigt mycket.

Hursomhelst, några timmar och ett antal bilder senare var sessionen över och det kändes som om tiden flugit iväg. Det brukar den göra när man har kul och har man dessutom en trevlig person att jobba med går tiden ännu snabbare.

4 svar

  1. Med en sådan läcker kille kan det ju inte bli fel. Hans kritvita leende når upp till hans glittrande ögon och det ser verkligen naturligt ut så att man liksom vill le tillbaka. Bra gjort måste jag säga. Fortsätt så.

    24 januari 2012 kl. 10:04

  2. Staffan H

    Anita: Tackar och bockar! Du skulle bara veta vad kul det är att hålla på med den här typen av fotografi. 😀

    24 januari 2012 kl. 21:56

  3. Bettan Fotograf

    En modell som gör sig bra på bild och ser naturligt avslappnad ut framför kameran, en riktig pärla som du har hittat där – mvh Elisabeth H

    12 februari 2012 kl. 08:44

  4. Staffan H

    Bettan: Jo det stämmer och om sanningen ska fram var det faktiskt han som fick tag på mig.

    12 februari 2012 kl. 22:06

Kommentera

