Värre än vanligt…

Det är de små, små detaljerna som gör det

De små detaljerna på ett hus hör normalt inte till de saker man ägnar någon uppmärksamhet eller fäster sig vid, såvida man inte råkar heta Staffan och vara ute på promenad med kameran. Titta på väggfästet för lampan! Vilken omsorg man lagt ned på att fästa den snyggt på husknuten. Den medfarna armaturen är i sig en skönhetsupplevelse för den som har rätt ögon att se den med.

Det var länge sedan man frångick bruket att dra in el- och telefonledningar i kåkarna på det här viset, men här och var har prylar som denna glömts kvar. Porslinsisolatorerna är intakta här, vilket är rätt sällsynt. Jag tror jag håller på att utvecklas till en detaljnörd… 😉

 

3 svar

  1. Snyggt! Detaljnörd!? Fråga mig… 😉

    22 februari 2012 kl. 09:28

  2. Tänk när dom var i bruk, rätt länge sedan. Kul att dom fått hänga kvar. På en grannes ladugård finns dom gamla grejorna kvar och visst är dom på sitt vis fina att titta på.
    Nog är det väl lite av att ha det fotografiska ögat att lägga märke till de små detaljerna som inte alla ens ser.

    22 februari 2012 kl. 11:51

  3. Staffan H

    Mira: Tack! Jo, jag vet… 😉

    Anita B: På sätt och vis, ja. För mig är det också ett sätt att skaffa mig en uppfattning om byggnaden, för de berättar också något om den. Ser man något som få lägger märke till får man vissa intressanta ledtrådar om huset som sätter fart på fantasin.

    Jag såg en gång en bild med interiören från en gammal kyrka i England. Mitt första intryck var ”Wow”, men ögonblicket därpå blev jag misstänksam. Bilden var för ”perfekt” i mitt tycke. Mycket riktigt, fotografen berättade glatt om hur mycket arbete han lagt ned på att redigera bort var liten detalj som misshagade ögat. För mig är detta en hädelse, eftersom alla ändringar, reparationer och fix som gjorts genom åren är en spännande berättelse i sig.

    22 februari 2012 kl. 22:50

Kommentera

