Värre än vanligt…

Lite sliten, men ändå…

Idag gjorde jag en kort utflykt till Saltsjöbaden för att se om det fanns några rester av is kvar och det gjorde det. De sista resterna av smältande is kan vara väldigt vackra och därför intressanta att fotografera innan de försvinner.

Vi går mot ljusare tider och det är glädjande, men jag själv är uppenbarligen lite sliten. Ett öga började trassla och ha sig så jag gick till läkaren som sade att det berodde på stress. Om jag tar det lugnt så går det över på några veckor. Någon negativ stress känner jag inte att det finns i mitt liv, men stress finns ju överallt i samhället idag så hur sjutton ska man kunna undvika det?

Arbeta måste jag göra för att försörja mig, men ibland skulle det vara skönt att vara allt annat än politiskt korrekt genom att gå ned lite i arbetstid. Kanske blir det mer tid för återhämtning då? Om inte annat blir det mer tid för fotografering och det vore inte dumt. Det krävs visserligen ett visst mått av koncentration vid fotograferingar, men det är lik förbaskat avkoppling för mig.

Jag får väl försöka hålla mig lugn så gott det nu går under några dagar. Nu börjar det bli tid att ta med kameran till jobbet igen så jag kan ta upp mina promenader på vägen hem med kameran i hand. Det är rätt skönt det också.

 

2 svar

  1. Jag tror att man har en inre stress när man jobbar av alla krav och alla måsten. Det tar tid att gå ner i varv. För mig har det tagit väldigt länge men nu är mitt blodtryck lägre än någonsin så jag tror att vi är mer stressade än vad vi tror.
    Att försöka ta det lugnt är väl inte så lätt men du får göra vad du kan. Vackert som ett smycke var den här isbiten

    19 mars 2012 kl. 18:24

  2. Staffan H

    Anita: Jag tror du har väldigt rätt i det du säger här. Det är förmodligen något undermedvetet som vi har svårt att kontrollera. Ska försöka och försöker göra det jag kan. Roligt att du liknar isbiten vid ett smycke – det var precis den första tanken som dök upp i mitt huvud. 🙂

    23 mars 2012 kl. 22:39

Kommentera

