Värre än vanligt…

Äntligen fredag!

Idag tog jag ledigt efter lunch och åkte iväg för att byta däck på bilen. Tur som en tokig hade jag också. Fick bara vänta några minuter innan jag kunde köra in bilen hos däckverkstaden. Det kostar visserligen en slant, men sedan några år tillbaka både förvarar jag den uppsättning däck som inte används och skiftar däck hos en däckverkstad. Byta däck själv var det länge sedan jag gjorde eftersom gatan jag bor på är smal och trång. Inte det bästa stället för hjulbyte med andra ord. Tidigare har jag haft däcken i källarförrådet, men numera lyxar jag till det genom att unna mig att slippa kånka däck upp och ned ur källaren, även om det bara är fråga om två gånger per år.

Åh vad skönt det var att få köra på sommardäck igen och slippa höra oljudet från vinterdäck på torr väg! Eftersom det var fint väder och bilen var smutsig, fick den en omgång i biltvätten dagen till ära. På söndag ska jag göra en utflykt, så bilen fick följa med hem och inte åka in i garaget igen.

Helst skulle jag förstås velat åka till Kopparberg, men eftersom jag fortfarande känner mig lite sliten bestämde jag mig för att stanna hemma i stan. Nästa helg vill jag dock åka iväg och få lite miljöombyte. Förhoppningsvis hinner jag städa och fixa här hemma under helgen. Här finns en del dåliga samveten som borde åtgärdas. Inte för att sådant hör till mina favoritsysselsättningar, men det känns skönt när det är klart och jag måste erkänna att jag trivs rätt bra med tillvaron då. Hursomhelst, jag har åtminstone klarat av första steget genom att ta hand om en hög rentvättade kläder som låg och väntade på att strykas. Det känns som en bra början.

 

2 svar

  1. Jag väntar med att byta däck till framöver slutet av april för jag vet hur det blir. Rätt vad det är så är det halka och blötsnö igen. jag gör det själv och svär och bannas och gillar det inte alls men som sagt. Man kan alltid spara några kronor. Min kinabror brukar hjälpa mig när han är här men nu har han en gipsad fot (trasig hälsena) så där finns ingen hjälp att få.Härligt är det med våren i alla fall även om stormen har tilltagit här igen.

    26 mars 2012 kl. 17:21

  2. Staffan H

    Anita B: Ja, där du bor är det nog klokt att vänta ett tag till. Här nere kommer visserligen aprilväder då och då, men det snön ligger inte kvar särskilt länge.

    6 april 2012 kl. 11:40

Kommentera

