Värre än vanligt…

Nu ser vi dunkelt såsom i en spegel

Rubriken har jag snott ur bibeln, men jag tycker den passar bra i sammanhang som detta. Idag ser vi inte dunkelt i speglarna, men i tidernas begynnelse var spegeln en blank metallbit som man med ett visst mått av god vilja kunde urskilja sig själv i. Sedan kom bättre tekniker med glas och foliering, men länge och väl förblev sådana speglar en lyxvara. Idag är det inget konstigt eller lyxbetonat med speglar och det finns flera stycken i varje hem utan att någon höjer ett ögonbryn över detta.

Vattenspegel är ett begrepp som jag såg en chans att leka med igår och då kan vi raskt komma tillbaka till den ursprungliga spegelbilden, en dunkel, mystisk bild som gör det möjligt att urskilja någon eller något, men inte lika klart och tydligt som i verkligheten. En vattenyta bjuder på många möjligheter och ibland även omöjligheter. Den yta som var alldeles stilla och klar kan sekunden därpå krusas av en vindpust. Ibland är vattnet upprört och skummande, ibland har det en konstig färgton och ljusreflexer i vatten kan ställa till förtret för fotografer.

Allt detta gör det både till något vackert och spännande och att försöka fotografera vatten är lite av balansgång på slak lina, för man vet aldrig riktigt hur det blir i slutänden. Här ovan lät jag träden spegla sig i den lätt krusade vattenytan. Bilden såg, trots allt, vettigare ut när jag vänt den rätt.

Man kan också ta bilder som inbjuder till lek med färger, ljus och skugga. Det är kanske mest det som tilltalar mig. Normalt sett är jag ganska sparsmakad av mig och hör till dem som fnyser åt många av de effekter dagens teknik bjuder på i överflöd. Motiv som detta inbjuder dock till att leka med det mesta och bana väg för det okonventionella. Det är roligt att släppa loss på det här viset och se vad det blir av det i slutänden. En tillfällig fest för ögat kan man nog unna sig då och då, även om det inte blir lika starkt – åtminstone inte i långa loppet – som det mer återhållna.

 

 

2 svar

  1. Vatten är alltid speciellt och man kan göra mycket roligt med det. Fotografera vatten måste vara en utmaning., men det klarar du ju galant som allt annat

    10 april 2012 kl. 13:45

  2. Staffan H

    Anita B: Att fotografera vatten är kul, men det krävde en tid av övning och träning plus ett antal kraftuttryck innan det började gå åt det håll jag tänkt mig, men så är det ju med allt nytt man ger sig in på.

    11 april 2012 kl. 10:19

Kommentera

