Värre än vanligt…

Vädrets makter och infrarött

Jag hade ju tänkt att få tillfälle att både vårstäda i trädgården och göra miniutflykter i omgivningarna med kameran, men ett ihållande regn har satt P för mina planer. Det får bli soffan och en bok istället. Vädret var visserligen fint över påskhelgen, om än blåsigt, men då hade jag nyss kommit hit och ville ladda batterierna innan jag började aktivera mig. Typiskt!

Jag hann i alla fall ta ett par bilder där jag experimenterade med en teknik som fallit i glömska, nämligen infrarött. Förr fanns det infraröd film att köpa och gamla kameror hade ofta en markering på avståndsringen för infrarött. Film används  sparsamt numera, men infraröda filter, som åstadkommer samma sak,  finns att köpa. Tekniken funkar bäst när det är soligt ute, för filtret tar bort en hemskans massa ljus. Stativ till kameran är ett måste för att klara de långa exponeringstiderna.

Jag har ingen erfarenhet av den här tekniken ännu, men vill gärna skaffa mig. Kollade runt lite på nätet och hittade en del artiklar om det som gav mig den grundläggande förståelsen för hur det funkar på en digitalkamera. Redigeringen visade sig inte vara så besvärlig som jag trodde och det gick rätt snabbt att göra den här bilden. Hade jag försökt åstadkomma något liknande med en vanlig bild hade jag väl suttit där än. Man lär så länge man lever heter det ju och jag är glad för att jag fortfarande hittar nya saker att utforska och lära mig.

 

5 svar

  1. Ja, visst är det kul att pröva nya tekniker 🙂 Det här blev ju fint, men jag måste nog googla på infraröd film för jag har bara vaga begrepp om vad det är för något.

    13 april 2012 kl. 11:01

  2. test

    13 april 2012 kl. 15:01

  3. Nu gick det!!!

    13 april 2012 kl. 15:02

  4. Staffan H

    Mira: Puh!!! 🙂

    13 april 2012 kl. 22:57

  5. Staffan H

    Christina: Tackar så mycket. Man hittar lite grann om infraröd fotografi i spridda skurar, men efter lite pyssel och knåp fick jag ihop det – tror jag…

    13 april 2012 kl. 22:58

Kommentera

