Värre än vanligt…

Tiden går alldeles för fort!

Har ni hört den förut? Ja, det har ni säkert gjort. En långhelg följd av semesterdagar påföljande vecka flög iväg – och ändå har jag inte gjort något särskilt. Det mesta av tiden har regnat eller blåst bort, så det borde varit långtråkigt, men icke. Idag har jag emellertid varit nyttig och tvättat, uträkningen är nämligen den att jag ska slippa släpa med en massa smutstvätt hem, och dammsugit hela huset inklusive källarvåningen. Sistnämnda brukar jag inte ta varje gång jag dammsuger; det får bli när andan faller på. Nu var det väldigt länge sedan andan föll på av utseendet att döma, så därför blev det städat där med.

I källargången har jag länge närt planer att sätta upp bilder jag tagit som jag gillar, men det har inte blivit något av det ännu. Jag har en bunt utskrifter hemma, så någon gång inom den närmaste femårsperioden kanske det blir av. Billiga ramar är förstås något som bör införskaffas, för det där med häftmassa är inget jag gillar (men för temporärt bruk duger det). Dessutom inser jag att ombytliga jag kommer att vilja byta ut och flytta om bilder och då är det synd att ha haft dem på någon sorts anslagstavla och satt nålar eller häftstift i bilderna.

Som synes fortsätter jag mina experiment med speglingar i vatten, för så mycket andra bilder har jag inte kunnat ta den här gången. Synd, för miniutflykter och annat jag gärna velat göra de här dagarna skulle delvis gått ut på att spana efter fina fotoställen. Här finns så många fina miljöer och ställen att fotografera alldeles inpå knutarna och det är synd att inte utforska dem närmare.

Eftersom jag ändå höll på med dammsugaren i källarvåningen, förirrade jag mig in i garaget och dammsög bilen. Nu är vinterns grus och sand borta och eftersom jag ändå höll på torkade jag även av den invändigt. Kronan på verket blev tvätt av gummimattorna, men här var jag lat och tog bara dem i framsätet. Det har knappt suttit någon i baksätet – alltså kunde jag bespara mig det arbetet bestämde jag alldeles själv.

Bilderna ovan känns lite speciella för mig, för när jag redigerade dem kändes det som bilder jag sett förr, men så kunde det ju inte vara – de är ju alldeles nytagna. Jag har visserligen gett mig på liknande tidigare, men ändå. Idag kom jag på svaret. Min farmor hade några tavlor med Bergslagsmotiv hemma hos sig. Motiven påminde förstås inte om mina bilder, men ljuset, stämningen och färgskalan var desamma. Inte undra på att jag så bestämt ansåg dem vara färdigredigerade. Jag är glad för att jag följde den instinkten, samtidigt som jag ser det som ett bevis på att jag emellanåt kan räcka lång näsa åt kontrollfreaken i mig. Det jag så att säga vuxit upp med kan inte ens den sidan av mig rå på.

 

 

4 svar

  1. Monet

    Åh vilka fantastiskt vackra bilder!

    14 april 2012 kl. 07:25

  2. Så duktig du varit som städat och stöka och grejat. Fina bilder har du hunnit med också som vanligt. Nu när du är nere vi våren skulle du inte kunna försöka fotografera lite blommor? Tror inte jag sett så mycket sådant från dig. För visst kan du väl fotografera blommor i de vackraste färger? Nu längtar man efter färg och grönska.

    14 april 2012 kl. 17:12

  3. Jättefina bilder på vattenspeglingar. Tänk vad vatten är vackert.

    22 april 2012 kl. 17:06

  4. Staffan H

    Monet: Stort tack!

    Anita B: Jodå, bara blommorna behagar dyka upp så kan det bli en eller annan blombild också.

    Christina: Tackar så mycket! Vatten är väldigt vackert och lite av en utmaning att fotografera, för man kan aldrig vara riktigt säker på vad man kommer hem med.

    4 maj 2012 kl. 22:07

Kommentera

