Värre än vanligt…

Det gäller att ta vara på tillfället!

Hittills har det inte erbjudits mycket till sommarväder; det har mest varit regn och kalla vindar för hela slanten, men nu blev det en fin sommarkväll med vackert ljus och så hade jag kameran med mig. Det fick bli en promenad genom stan innan jag fortsatte resan hem per tunnelbana. Något speciellt tema höll jag mig inte till, utan stannade här och var och tog en bild.

Det första motiv som uppenbarade sig var naturligtvis trafikledernas betongbroar. Även om Stockholm är en ovanligt grön och lummig stad för att vara en storstad, associerar man staden med betong i mängder. Ska man ge näring åt folks fördomar? Ok för den här gången då!

Dagen till ära får de en bonusbild att gotta sig åt. Många kanske ser något trist och fult i de här bilderna, men jag ser också något snyggt och spännande.

En båt på Klara sjö i sommarkvällen. Inget märkvärdigt, men båtliv mitt i city är det inte så många städer som kan ståta med. Låt vara att vi inte är i klass med Venedig, men ändå. Eftersom jag växte upp på Kungsholmen har jag tillbringat åtskilliga timmar lekandes på den vänstra strandsidan. Dagens barn kan knappast ägna sig åt något sådant utan att bli nedtrampade av joggare och motionscyklister som tycks ha tagit över vart promenadstråk i stan. Fram för mer ohälsosamt leverne så vi som vill upptäcka saker och ting i godan ro kan få fortsätta vår vegeterande tillvaro!

Vatten, vatten, bara vanligt vatten sett på mitt sätt och fångat med kameran. Kanske inte så konstigt, för när jag tänker efter har jag alltid bott i städer och på ställen där det funnits vatten.

Jag drar till med en bonusbild på vatten. Så här kan vatten också se ut – åtminstone när jag är lös!

Nu börjar det bli sen kväll och de sista solstrålarna kastar spännande ljusreflexer. Bara att tacka och ta emot. Lika så gott att erkänna det, men jag älskar verkligen det naturliga ljuset och alla de möjligheter det bjuder oss fotografer på.

Avslutningsvis hittade jag ett sätt att hålla biran kall i stadsmiljö. Sättet kanske inte är så nytt eller originellt, men mellan Riddarholmen och Gamla stan…

Nu hoppas jag på fortsatt hyggligt väder så jag kan härja mer med kameran utan att bli blöt.

 

6 svar

  1. Monet

    Jättefina bilder. Härligt att se för em stockholmare i förskingring!

    21 juni 2012 kl. 07:48

  2. Staffan H

    Monet: Tackar så mycket! 🙂

    21 juni 2012 kl. 11:47

  3. Vackert, Staffan! Jag önskar dig en skön midsommar, oavsett det blir i hytten eller på landet!

    21 juni 2012 kl. 19:24

  4. Staffan H

    Mira: Tack och tack detsamma. För min del är midsommarafton en enkelfridag så det blir till att stanna i stan.

    23 juni 2012 kl. 12:08

  5. Glad att du är tillbaka. Det var länge sedan man fick njuta av dina fina bilder. Vatten är härligt. Har man bott vid vatten vill man alltid ha det i närheten.
    De fina gamla husen tilltalar mig. Färgen är ljuvlig.

    24 juni 2012 kl. 09:34

  6. Anita: Tack! Det är nog som du säger beträffande vatten. Man blir ”beroende” på något vis. Kvällsljuset gör de gamla husens färg extra fin tycker jag.

    27 juni 2012 kl. 21:41

Kommentera

