Värre än vanligt…

Midsommar på fotografvis

Eftersom min ledighet över midsommarhelgen inskränkte sig till att omfatta midsommarafton, blev det en midsommarhelg hemma i Stockholm. Mig gör det inte så mycket och lite mat tillsammans med de närmaste släktingarna är fullt tillräckligt för mig. Eftersom jag skulle pröva lyckan genom att åka pendeltåg – man kan aldrig så noga veta när de kommer – såg jag till att ha sysselsättning i form av kamera med mig. Nu var visserligen tågen i tid, men jag hade några minuters väntan att slå ihjäl så jag tog några bilder.

Stockholms central har länge varit en byggarbetsplats och man kan undra när de blir färdiga med kåken. Strunt samma, det om- och nybyggda bjuder mig på spännande vinklar och vrår. Det räcker för att jag ska vara nöjd.

Så den obligatoriska tågväntarbilden. Det är strax efter lunchtid och alla ska iväg från stan till väntande festligheter och utflykter. Om några timmar kommer staden att vara så gott som tom på stockholmare och mest befolkad av turister. Turisterna vet inte om sin lycka att få ha stan för sig själva ett par dagar. De kommer att ha gott om svängrum. Det var det inte precis på plattformarna; var man än stod var man i vägen för någon eller något.

På vägen hem kunde jag lika gärna fortsätta att fotografera från järnvägsplattformarna. Min blick fångade den här något udda kombinationen. Annars är det väl inte så mycket till bild.

Så här kan man också se på Sollentuna centrum. Vad de ansvariga för anläggningen tycker om tilltaget struntar jag i.

Eftersom det var hyggligt väder ute, ville jag gärna ta en promenad en bit genom stan med kameran som sällskap. Jag valde att stiga av vid Karlberg och gå Torsgatan fram till Centralen. Bonniers konsthall var det första som fick det att börja rycka i avtryckarfingret. Den kan lika gott visas upp en aning konstnärligt utan perspektivtransformering för att försöka bli av med vidvinkeleffekten.

I närheten av Barnhusbron fann jag ännu ett strykjärnsformat hus. Uppenbarligen är tomtmarken så värdefull i Stockholm att man bebygger minsta fria tillåtna plätt och anpassar byggnadsformen därefter. I trakterna kring Norra Bantorget har man rivit och byggt nytt så det stått härliga till om det. Nu när allt är klart kan jag konstatera att det ser modernt och fräscht ut, men ack så sterilt och tomt det känns där.

Därmed var midsommarens beting avklarat. Det där med att plocka blommor och lägga under huvudkudden är ju inget för mig, så jag tog sju olika bilder, lade ut dem på bloggen och drömde om – ingenting!

 

Kommentera

