Värre än vanligt…

Lyckan med att prova nya saker

Bostadsområde vid Gåshaga brygga på Lidingö

Inget förblir som det alltid varit och det gäller att hänga med och utveckla sig som fotograf både genom att ständigt öka på erfarenheten och då och då lära sig något nytt. Nu har jag hakat på en nygammal teknik, nämligen infraröd fotografering. Förr i världen fanns det infraröd film som kunde ge spännande och ovanliga effekter. Numera skaffar man sig ett infrarött filter för några hundralappar och vips öppnar sig en ny värld.

Smaklös färgprakt, men man måste ju testa!

Tekniken är inte helt lätt. För det första är filtret så mörkt att tekniken endast är användbar dagtid vid goda ljusförhållanden. Exponeringstider på sådär 20-25 sekunder vid ISO 250 fordras och därför måste man också ha kameran på stativ. Inget för snapshots, med andra ord. Efter en exponering är bilden man ser i sökaren knallröd, men man får ett hum om huruvida den är skarp eller ej. Smart som jag är, valde jag att testa en dag när det blåste kraftigt ute. Mindre lyckat eftersom en kameran på stativet skakade i blåsten.

Själva redigeringen från RAW-fil till färdig jpeg-fil är ett kapitel för sig och jag har inte fått riktigt grepp om tekniken ännu, utan experimenterar och prövar mig fram. En av följderna av infrarött är att de grön växtlighet ändras till att se ut ungefär som vore de rejält frostnupna. Den effekten kommer dock inte automatiskt, utan framträder ”när man gjort rätt”.

Med tanke på vilken ”sommar” vi hittills haft kan man undra varför jag hade så bråttom med att skaffa filtren. Dock är jag optimist och hoppas fortfarande på bättre väder så jag får fler tillfällen att använda dem. Man lär så länge man lever.

 

2 svar

  1. Jo nog blev det en overklig sagovärld minsann. Tänk att färgerna kan göra så mycket och att man har inne i huvudet hur det ska se ut och allt blir omkullkastat när färgerna blir ett annat. Roligt i alla fall att du leker med färger. Tycker att det har varit svart-vitt rätt länge nu i din blogg. mera mera färg åt folket!

    9 juli 2012 kl. 09:30

  2. Skogsnuvan: Man måste ju få göra lite utflykter ibland. 😉

    Kul att göra bilderna var det också, även om jag inte har grepp om den tekniken ännu.

    17 juli 2012 kl. 10:32

Kommentera

