Värre än vanligt…

Hammarby sjöstad, del 1

Nu blir det ett mastodontinlägg, så jag väljer att dela upp det i flera delar. Hursomhelst, en dag när det åtminstone inte regnade, bestämde jag mig för att ge mig ut och lufta kameran även om ljusförhållandena inte var de bästa. Det fick bli en promenad i Hammarby sjöstad.

Området är nu nästan färdigbyggt och därför kunde det vara kul att ta en promenad där. Att fotografera en byggarbetsplats har förvisso ett fotodokumentationsvärde i sig, men ger inte en rättvis bild av ett bostadsområdes stämning och karaktär.

Hade jag varit smart, hade jag förstås lagt krut på att dokumentera hur det såg ut innan området började bebyggas, eller kanske rättare sagt områdena, för sjöstaden omfattar både norra och södra Hammarbyhamnarna, Hammarby industriområde, Lugnets industriområde och naggar Sickla i kanten. Uppförandet av Hammarby sjöstad har således inte varit ett litet projekt om några få kvarter, utan ett stort byggprojekt som tagit sin tid.

Eftersom jag bott i ett nybyggt område, vet jag också att folk inte bara flyttar in – de flyttar också ut i stor omfattning under första året/åren. Hyrorna är inte precis låga här, ej heller är bostadsrätterna billiga. Å andra sidan kan jag tänka mig att många lägenheter har fin utsikt och är väldigt ljusa och trevliga. Medaljens baksida är att flera av huset snabbt drabbades av olika problem på grund av nutida byggmetoder. Begreppet hög standard gäller säkert här, men ibland kan jag tycka att den slår över och blir till något opraktiskt. Lyxiga kök kan vara fina att se på bild, men i verkligheten föredrar jag kök som går att laga mat i utan att man behöver oroa sig för märken och fläckar på den fina inredningen.

Nu har det gått några år, den värsta omflyttningen är överstökad och området börjar bli ”inbott”. Med detta menar jag att det börjar få sin karaktär och prägel – inte bara något alldeles nytt. De ljusa kvarteren med sina öppna gårdar ger onekligen ett trevligt intryck.

Här och var har man också lagt in kul detaljer i fasaderna. Skönt att alla fasader inte bara är just släta fasader.

Eller så har man tagit vara på vad naturen bjöd och låtit detta bli en del av ett hus tillsammans med några detaljer av det ovanligare slaget.

Fortsättning följer.

Kommentera

