Värre än vanligt…

Hammarby sjöstad, del 2

Inte riktigt vad jag väntade mig att finna, men det är bara att hoppas att den gatumarknaden med självbetjäning funkar som avsett. Några tycks ha försett sig med prylar, men huruvida de betalat för sig eller inte brydde jag mig inte om att kolla.

Få hus där bjuder på former som får det att klia i mitt kameraavtryckarfinger, men det här gjorde det definitivt. Mums för en fotograf som jag!

Naturligtvis finns det en färja som betjänar Hammarby sjöstad – fattas bara annat. Repet utefter bryggsidan är bara dekoration – bjäfs om du frågar mig – för även om du ligger vid bryggan kan du inte ta dig ur båten och upp på landbacken, såvida du inte vill klättra förstås. Det är nämligen staket ivägen överallt. Fånigt var ordet, sade Bill till Bull.

Ännu en kvarlämnad miljö som får mig att vilja yla högt av förtjusning, en gammal industrilokal. Sådant gillar jag. Vill man hitta intressantare miljöer än bara skalet får man dock bege sig utanför Stockholm, för här är tomtmarken så dyr att alla gamla udda näringsidkare och industrier flytt sin kos för länge sedan och lämnat sina platser åt någon glassigare verksamhet.

Restauranger finns det lite här och var i området och den här som låg alldeles vid färjeläget verkade intressant. Vädret lockade förstås inte folk att sitta ute, men lätt att hitta är den: sikta bara in dig på det röda huset!

Lite vinklar och vrår som omväxling satt inte fel. Det linjära och rätvinkliga blir trist i längden och jag gillar ju konstiga vinklar och vrår i mina bilder, så det här kändes ungefär som att hitta en kall öl i en öken.

Jag erkänner utan omsvep att det här var ett synnerligen billigt knep, men frestelsen blev mig för stark. Fortsättning på bildberättelsen följer i del tre så småningom.

 

Kommentera

