Värre än vanligt…

Små fyrarna, små fyrarna…

Fyrar hör inte till mina vanliga motiv, men härom dagen gjorde jag en utflykt med SS STORSKÄR och eftersom vädret för ovanlighetens skull var hyggligt, passade jag på att ta några bilder. Några stora och imponerande fyrtorn passerade vi förstås inte, men de här dög gott för mig. Lustiga att se? Ja kanske, men jag skulle nog vilja säga att de har en viss charm.

Nutida navigationshjälpmedel lär ha gjort fyrarna överflödiga, men jag vill gärna inbilla mig att de fortfarande är till hjälp och nytta för en och annan fritidsbåt. Om inte annat skulle det vara väldigt trist med alldeles mörka vatten i skärgården utan några ljusblink här och var. Fyrarna har olika intervall på sina blink och skenet kan också vara färgat.

För övrigt insåg jag att jag bör nog träna mer på det där med att fotografera från en båt. Att få en vettig komposition är inte helt lätt, för när det ser ut som man vill i sökaren gungar det till och bilden blev inte riktigt som man tänkt sig. Jag inbillar mig att det är en vanesak att någorlunda förutse sjögången och anpassa sig efter den, men jag kanske har fel.

 

4 svar

  1. Men du vet! Fyrar hör till mina vanligare motiv, så jag tackar och bockar djupt för inlägget! 🙂 Och tyvärr är det väl så att Tove Janssons vackra text inte gäller längre…

    ”Det finns vissa saker som är absoluta, till exempel havsströmmar och årstider och att solen går upp om mornarna. Och att fyrarna brinner.”

    2 augusti 2012 kl. 22:22

  2. Jo jag vet och väl bekomme! 🙂

    Det är allt bra synd att en så vacker text ska urholkas av tid och utveckling.

    2 augusti 2012 kl. 22:44

  3. Skogsnuvan

    Förstår problemet med att fotografera då golvet under en rör sig hela tiden men du har lyckats bra tycker jag. Här finns inga fyrar men jag har tänkt att jag skulle fotografera lite jordkällare för sådana finns otroligt många vackra och många har också en fin historia bakom sig. Kommer med det när allt annat spännande börjar ta slut och vardagen kastar sig över en med sitt gråa nät.

    4 augusti 2012 kl. 11:35

  4. Vackert, man längtar ut på vattnet…

    8 oktober 2012 kl. 02:13

Kommentera

