Värre än vanligt…

I brist på färg får man ta till former

Snörålis 1

Så här års finns det inte så mycket färg i omgivningarna och i synnerhet inte när de är täckta av snö. Då får man ta till plan B och den smidde jag  redan i somras när jag var i Rålambshovsparken. Där har man ordnat det fint för skateboardåkarna genom att anlägga ett antal ramper eller vad det nu kallas under en bro, så det går att åka där även om det regnar. Ramperna är gjutna i betong, så det är ordentliga saker som håller.

Snörålis 2

Detta ger en laddning med spännande former, men mitt i sommaren såg det mest ut som betong och inget annat. Dessutom insåg jag att det där med att utforska dem med kamerans hjälp kanske inte var det smartaste när det finns gott om åksugna skejtare i närheten. Känslan av att vara en fossil som bara är i vägen hade blivit väldigt påtaglig, om jag säger så.

Snörålis 3

Med snö på betongen skulle det bli mera spänning och drag i bilderna, samtidigt som risken att bli överkörd av skejtare torde vara minimal. Alltså bestämde jag mig för att ta mig dit en lämplig vinterdag. Med lämplig menas en dag då det inte är alltför mycket folk på promenad i parken. Vad kunde väl vara lämpligare än dagen före julafton när de flesta är fullt sysselsatta med annat? Alltså högg jag kameran och lubbade ut.

Snörålis 4

Mina beräkningar visade sig vara korrekta, för det fanns knappt en människa där. Inte så mycket annat heller för den delen. När jag var barn brukade det finnas en slängkälke där och en stor skridskobana. Av detta finns numera intet. Lite synd tycker jag. Nåja, jag fick härja med kameran bäst jag ville utan att någon funderade på vilken institution jag rymt från och det fick vara det väsentliga för dagen.

Snörålis 5

Eftersom det inte finns någon färgskala att tala om, valde jag att göra bilderna helt i svartvitt. Mitt val var också att ge ett intryck av storstadsvinter och gråmulen dag, så snön får vara nästan vit där det är som ljusast i bilderna. Jag ogillar starkt när bilderna ”skriker åt mig”. Det är också ett sätt att ta vara på snöns olika former, även om jag inte är någon större vän av vinter och snö.

Snörålis 6

Jag vet att det där med att ogilla vinter och snö är kontroversiellt ibland och visst förstår jag att det finns människor som tycker vintern är härlig, men jag börjar mer och mer överväga att ta sommarsemestern på vintern istället och sticka långt bort från snö och elände i någon månad, för det känns som bara som vintern gör mig trött och slö.

Nu är det jul så nu tänker jag vara glad, käka julmat och titta på Kalle Anka. Om vädret tillåter vill jag gärna vara i Bergslagen några dagar. Även om där är kallare, är snö och vinter lite lättare att stå ut med där. God Jul önskas alla bloggläsare och bloggvänner!

 

3 svar

  1. Hoppas du får en riktigt God Jul, Staffan!

    24 december 2012 kl. 14:19

  2. Skogsnuvan

    Det där var väl fint även om varken du eller jag är förtjusta i vinterns vita och enformiga tristess. Åka bort på vintern låter som en fin ide och om du kan det så gör det och ta riktigt fina bilder av grönt hav och vajande palmer och pyjamasdrinkar och visa på bloggen. Hoppas du får en fin julhelg

    26 december 2012 kl. 19:56

  3. Skogsnuvan: Tackar så mycket! Vi får glädjas åt det töväder som just nu råder och hoppas att snö i mängder och bister vinterkyla håller sig på behörigt avstånd.

    31 december 2012 kl. 17:09

Kommentera

