Värre än vanligt…

Gångna årets fotograferingar

_MG_9199 bloggver

Nu återstår inte så många timmar av 2012. Jag vet att en del har för vana att, på olika sätt, göra någon sorts bokslut i skrift över det gångna året. Den vanan har jag inte lagt mig till med, men några bilder från året borde jag kunna lägga ut här. En fotografering som var både ovanlig och rolig var några sessioner till en kalender för Sällskapet Gustafs skål.

_MG_9192 Bloggver

Förlaga till bilderna var tretton målningar från 1700-talet och ja, jag vet att det är tolv månader på ett år, men kalendern fick en omslagsbild också. Temat var vad en 1700-talsmänniska skulle ha uppfattat som eggande och spännande. Så värst ”rakt på” kunde naturligtvis inte en konstnär vara på den tiden, men det finns gott om målningar med en antydd och underförstådd erotisk ton eller spänning. Man hade också ett väl utvecklat symbolspråk att ta till i konstens, eller kanske rättare sagt konsternas värld, som den tidens människor förstod. Därmed kunde man få fram budskapet utan att uttryckligen säga eller visa det.

_MG_9550 Bloggver

Jag tillfrågades om jag var intresserad av att ställa upp och ta bilderna. Ett sådant uppdrag hör varken till de vanligare eller enklare, men det lät så intressant att jag tackade ja utan någon längre betänketid. Man kan fotografera av en målning, men att skapa en kopia med modeller och miljöer och fotografera dessa blir naturligtvis inte samma sak. En konstnär kan ta sig friheter med ljuset i bilden som en fotograf inte kan. Däremot kan man förhoppningsvis förmedla lite av tidsanda, känslor och stämningar i bilderna.

Fotograferingarna gjordes på tre dagar och gick väldigt smidigt. Jag träffade dessutom en klasskamrat jag inte sett på närmare 40 år och det var lika oväntat som kul. Den som vill köpa en kalender ombedes kontakta Sällskapet Gustafs skål. Jag har för mig att priset är 100:- för dem som inte är medlemmar (det är inte jag heller, så fick jag det framfört också).

3 svar

  1. Skogsnuvan

    Det måste ha varit ett både spännande och kul uppdrag och fint blev det också. Se vad din fotografering bär dig. Härligt Staffan

    1 januari 2013 kl. 21:41

  2. Tittar in för att skicka dig en ”allahjärtansdag”-kram och att vintern snart ska ta slut så energin kommer tillbaka till oss.

    14 februari 2013 kl. 10:22

  3. Tack för titten och detsamma till dig!

    18 februari 2013 kl. 21:17

Kommentera

