Värre än vanligt…

Det är sällan jag är politisk eller grinig, men nu…

_MG_1682 webbformat

Det är, som sagt, sällan jag är grinig av mig – åtminstone i bloggen – och än mer sällan jag uttrycker något politiskt. Eftersom det här politiska utbrottet snarare uttrycker en vädjan till sunda förnuftet må det väl vara hänt.

Orsaken till min ilska heter Lag om offentlig upphandling. Tanken må vara god, men förutsätter en oerhört stor kompetens hos dem som handlar upp. Det kan man inte anklaga våra politiker för att besitta. Lägsta pris brukar oftast vinna, även om det är uppenbart orimligt. Konsekvensen blir större och mindre vårdskandaler, kollektivtrafik som inte fungerar som avsett, järnvägar där förseningar är mer regel än undantag och en skola som inte alltid fungerar som den ska, snöröjning som är under all kritik och så vidare.

När allmänheten knorrar finns det inget politiskt ansvar att utkräva, utan bara floskler som ”När man handlar upp får man bättre kvalitet, vadsomhelst är bättre än ett stelbent monopol, entreprenörer som kommer med sitt nytänkande och löser problemen”. Listan kan göras lång, men flosklerna löser inget, för bevisligen får man inte alltid bättre kvalitet när man handlar upp och entreprenörernas nytänkande begränsas starkt av längden på beställarens koppel.

Monopolet har ersatts av ett oligopol, för det är endast några hyfsat kapitalstarka företag som kan verka på de olika arenorna. Några större vinster finns sällan att kamma hem. Ändå har man från visst politiskt håll börjat yla om ”Ingen vinst i välfärden!”. Inte särskilt smart det heller, för enligt lag ska syftet med att bedriva verksamhet vara att uppnå vinst. Är politiskt tillåtna vinster små, finns det ingen större anledning för någon att driva verksamheter. Sedan är det som så att även om ett företag uppvisar vinst, är det därmed inte sagt att verksamheten är särskilt lönsam. Tjänar man säg 5:- per levererad vara eller utförd tjänst, kan visserligen kvantitet göra att bokslutet ser hyggligt ut, men en närmare analys av siffrorna kommer att ge en helt annan bild av verksamheten. Ska det vara någon vits med att bedriva verksamhet, måste den tillåtas gå med hygglig vinst.

Vi talar nu visserligen om offentliga medel, men om en del av vinsten används till att skapa en god arbetsmiljö, utveckla verksamheten och då och då sätta en aldrig så liten guldkant på tillvaron för de anställda tycker jag att pengarna används rätt. Annars blir det sådana beklämmande historier som till exempel den om pensionärerna på ett äldreboende som inte fick sylt till pannkakorna för det var för dyrt. Det enda jag tycker om den historien är beklämmande.

Så hade vi ett annat glatt företag som fick slita ris vid skampålen eftersom deras sparnit för att få verksamheten att gå runt ledde till rena fall av vanvård. Några större konsekvenser för deras del blev det inte, men på något ställe sades faktiskt kontraktet med dem upp. Det måste ha suttit långt inne.

Min nya arbetsgivare figurerar just nu flitigt i stockholmspressen på grund av allt som inte fungerar. Även om den del jag jobbar på inte står för några större skandaler är det ändå förbaskat pinsamt och jag skäms som en hund över mitt jobb – ett jobb som jag faktiskt gillar och trivs med. Politikerna kommer inte att göra något i första taget, för det vore lika med att Trafiknämnden inkompetensförklarade sig själva och det är inte särskilt troligt att det kommer att ske.

Tre anbud kom in. Två låg väldigt nära varandra, det tredje låg närmare 30% under de andra. Det tog man och funderade tydligen inte om det var rimligt eller inte. Å andra sidan är det inte första gången fadäsen upprepas. Jag har haft skambudsläggare som arbetsgivare förut med tillhörande kaos. Uppenbarligen har man inte lärt sig ett skit och jag är hjärtligt trött på att misstagen upprepas gång efter annan.

Därför tycker jag nu att så viktiga saker som transporter och kommunikationer, vård, omsorg, och utbildning ska drivas av stat, landsting eller kommun. Lag om offentlig upphandling kan därmed förpassas dit den hör hemma, på sopberget, sörjd och saknad av få. Därmed inte sagt att det ska vara fritt fram att hantera pengarna hursomhelst. Det ska finnas en sunt tänkande med i bilden när man hanterar skattepengar och inget hindrar att man gör småskaliga upphandlingar av till exempel lokalvård, reparationer och underhåll. För sådant behöver man oftast inte ha egen organisation och där finns fungerande system och det är lätt att kontrollera vad man får/fått för pengarna.

Alltså är det dags för ALLA VÄLJARE att skaka om politikerna rejält så vi får något slut på det här eländet någon gång. Detta är alltså en uppmaning till alla, för den berör alla. Kraftfulla protester av olika slag och alla goda idéer och initiativ som kan kommas på uppskattas således. Enda villkoret är att det ska vara civiliserat. Den franska modellen när det gäller protester kan nog vara rolig att läsa om, men den kostar sannolikt Frankrike en vacker slant årligen och motsvarande summor har vi bättre användning för än att bara kasta bort.

Visst kan man tycka att ”passar det inte så byt jobb då”, men när det är fråga om hundratals och ibland tusentals anställda tycker jag det argumentet faller och någonstans har vi alla en gång gjort ett val när vi sökte ett jobb inom en verksamhet vi kände för. Jag kan också tycka att det är fel att man som anställd hux flux ska få en ny arbetsgivare vare sig man vill det eller ej. Företagskultur, arbetsplatsklimat och problem under ytan är bortglömda parametrar som det inte finns tid eller möjlighet  för någon att ta tag i – och så undrar man varför folk är sjukskrivna eller mår dåligt.

Nä, nu räcker det! Bort med Lag om offentlig upphandling NU!

 

12 svar

  1. Bra rutet Staffan! Håller med dig i stort sett allt du skrivit. Snygg bild förresten! Malmhaltig sten? 🙂

    18 februari 2013 kl. 22:27

  2. Bra där Staffan, mitt i prick.

    18 februari 2013 kl. 22:32

  3. Helt rätt.

    18 februari 2013 kl. 22:34

  4. Från framsidan lyfter jag min brandgula hatt för detta inlägg!

    18 februari 2013 kl. 22:52

  5. Bra skrivet, Staffan! Håller med till hundra procent!

    19 februari 2013 kl. 07:44

  6. Bettan

    Det kallas målstyrning, decentralisering och ”effektivitet” där det sista mäts ekonomiskt…

    19 februari 2013 kl. 08:25

  7. Tack Staffan för din analys som jag håller med om till 100%.

    Ytterligare ett stort tack att du vågar yttra det många tänker på.
    Respekt.

    19 februari 2013 kl. 13:44

  8. Stort tack för alla kommentarer! De värmer gott. 🙂

    19 februari 2013 kl. 19:50

  9. Ja inte blir det bättre av att en massa olika ska tjäna på samhällets resurser men det är klart att det är ju jättebra att kunna skulla på någon annan och inte behöva ta ansvar för någonting, bara skylla på någon annan. Man blir så förbannad och ditt inlägg är jättebra. Vi är så flata i det här landet och finner oss i precis vad som helst. Bra rutet Staffan jag håller med dig. Var tacksam var glad var positiv. Det är tidens ord bara för att ingen ska opponera sig mot det som är fel. Tur att det finns såna sura rackare som du och jag som ibland ryter till Kram på dig

    20 februari 2013 kl. 15:26

  10. Spa Dianita

    Gillar det du skriver och instämmer. Det finns en rådande hysteri för implementeringen av ”lag om offentlig upphandling, fri konkurrens”. Om den ändå tog fasta på att gynna kvalité och väga in andra viktiga faktorer som du nämner, vore skadorna inte så stora. Men om man bara går på kronor och ören är det verkligen inget bra sätt att bedriva en upphandling på. Jag måste tyvärr tillägga att de indikationer jag fått från EU är att järnvägen/kollektivtrafiken väntas bli ännu mer öppen för konkurrens och släppa in fler aktörer för att gynna den ”fria konkurrensen” (fjärde järnvägspaketet från EU kommissionen). Så det är rätt som du säger Staffan, vi som medborgare med rösträtt måste våga visa våran ståndpunkt i dessa frågor med sakkunskap och motargument som lyfter upp de faktiska bristerna i systemet.
    Själv vet du hur jag tänkte. Jag orkade inte med spelet och hur det drabbar den enskilda medarbetaren så jag ändrade bana. Men jag tänker fortsätta rösta enligt min mening.
    Det kan du vara säker på.

    22 februari 2013 kl. 08:14

  11. Skogsnuvan: Det är, som sagt, sällan jag blir arg, men när jag blir det är jag arg med besked. 🙂

    28 februari 2013 kl. 20:43

  12. Spa Dianita: Hysteri var ordet, sade Bill till Bull. Jag kan förstå att EU vurmar för det. Problemet med EU är att Europa är stort, klimatet i norra Europa är inte detsamma som i södra Europa och det finns gott om olika kulturer i världsdelen. Något som har förutsättningar att funka på kontinenten kan fungera mindre bra här uppe och vice versa.

    28 februari 2013 kl. 20:46

Kommentera

