Värre än vanligt…

Tankar i december

Bild

Året har, för att använda ett snart uttjatat uttryck, varit ett turbulent sådant med mycket arbete och röra på jobbet i största allmänhet. Av någon anledning har det löst sig på ett eller annat sätt. Mitt vanliga, fria fotograferande har det inte blivit så mycket bevänt med under året, tyvärr. Annars tycker jag fortfarande att det är bland det roligaste som finns att bara ströva runt med kameran på stan eller få för sig att åka iväg till ett ställe och utforska omgivningarna.

Modell- och porträttfotograferandet har fått bli det jag ägnat en stor del av min lediga tid till. Det är kul det med och jag träffar så många trevliga människor på köpet. Hade det inte varit för fotograferandet, hade vi med största sannolikhet aldrig setts. Det har också varit skönt att sitta och redigera bilderna efteråt i godan ro. Redigeringsarbetet blev ett andningshål i en annars rätt rörigt yrkesliv. Man sitter där och pysslar med sin bild och gör så många man kan, hinner och har lust med.

Eftersom jag sålde en bild till ett designföretag, passade jag på att registrera firma. Det har blivit några betaljobb under året och jag hoppas att nästa år kan bjuda på mer sådant. Inte för att jag precis känner något behov av samla pengar på hög, men kunde intresset bära sina kostnader och även ge pengar till inköp av utrustning då och då, skulle jag inte protestera alls.

Att göra porträtt och att plåta människor intresserar mig, men jag har insett att vad jag än ger mig in på, vaknar den där ”konstfotografen” i mig på ett eller annat sätt. Ett porträtt som är lite spännande, ovanligt eller verkligen säger något intresserar mig att försöka göra. Härom veckan tror jag att jag knäckte hemligheten bakom en bra modebild: omgivningen! Fotograferar man mode är modellen mer en levande klädhängare och poserna/uttrycket kan inte varieras eller utföras hursomhelst, eftersom det är kläderna som ska visas upp. Alltså är man beroende av att ha ”rätt miljö” för att bilden ska bli riktigt bra. Att göra sådana bilder i studio kan bli rätt tomt och stelt, men plockar man in lagom med rekvisita kan det bli bra och förresten så lämpar sig inte alla plagg för tagningar i det fria.

Sverige är visserligen underbart om sommaren, men vädret är nyckfullt och ibland svårt att förutsäga. Jag fattar varför hela team med fotografer, assistenter, make-up artister och modeller drar iväg utomlands när stora kollektioner ska fotograferas. De kan känna sig trygga i förvissningen om att kunna plåta så mycket de vill och behöver varje dag. Att ha ett sådant team väntandes på att det ska sluta regna kan bli mycket dyrare än utlandsresan.

Snart är julhelgen här. Inte mycket till vinterväder ute nu, men mig gör det inget – jag tycker det är skönt med det för årstiden milda vädret, även om det är lite mörkt och murrigt utan snön. Jag hoppas också kunna ta lite bilder under de lediga dagarna, även om det inte är så mycket till dagsljus. Det är inte så många timmar man har på sig för utomhusfotografering, men snart vänder det åt rätt håll igen. Det längtar jag allra mest efter!

6 svar

  1. Jag tycker mig märka att bloggandet ligger nere lite varstans just nu, så även på mirakelfronten. Jag tror att det är årstiden. All energi går åt till att hålla jobbet igång och kroppen varm och vaken.

    Kul att du håller på så mycket med dina porträtt. Det är roligt att försöka fånga ett uttryck, en känsla och kanske en bit själ i sina bilder.

    Hoppas du får en lugn, skön och vilsam jul- och nyårshelg! Kram!

    20 december 2013 kl. 09:11

  2. Vad härligt att läsa att fotograferandet ger som mycket mer än ett foto 🙂

    20 december 2013 kl. 09:13

  3. Onekligen har jag lärt mig mycket om Stockholm och också fått en annan åsikt om stan när jag sett dina foton. Vilken vacker huvudstad vi har. Så mycket tack för det. Just nu känns det rätt bra här. Sonen har kommit hem idag, det är 6 grader kallt och lite lite snö och en stjärnklar himmel utanför. Alldeles lagom kallt så jag ska inte klaga. Jag vill inte ha mer snö och inte kallare och framför allt ingen fler storm som förstör allt runt omkring sig. God Jul på dig Staffan du min första bloggvän.

    23 december 2013 kl. 21:21

  4. Stockholm må vara en trång och rätt smutsig stad, åtminstone bitvis, men vacker är staden lik förbaskat och jag är glad om jag lyckas fånga och förmedla det fina som finns här. Även jag njuter av den ovanligt varma vintern. Det där med snö och kyla har jag vuxit ifrån. Gott slut och gott nytt år önskar jag tillbaka. Du min likaledes första bloggvän.

    31 december 2013 kl. 12:53

  5. Kul att du tycker så. Jag tror det känns så för många fotografer, åtminstone hoppas jag det.

    31 december 2013 kl. 12:55

  6. Det är nog som du säger – energin går åt till annat så här års. Fullt förståeligt, men sedan blir det panik överallt när det börjar våras, för då ska precis allt försöka hinnas med. Jag ska försöka ge mig in på den biten än mer nästa år, för stela ”snyggbilder” är inte så värst roliga i längden.

    Önskar dig detsamma och kram tillbaka!

    31 december 2013 kl. 12:59

Kommentera

