Värre än vanligt…

Så här på årets sista dag

_MG_8354 bloggver

Så här års skriver många en sorts årskrönika på Facebook, i bloggar eller på andra ställen. Så värst mycket att skriva om tycker jag inte har hänt i mitt fall, men ett antal erfarenheter rikare har jag förstås blivit under året. Många av dem kommer säkert till nytta rätt som det är, så dem tänker jag försöka ta med mig över till nästa år.

Så värst mycket bloggat har det inte blivit under året; annat har tagit tid och ork istället. Därmed inte sagt att jag har inte har saknat det. Text och bild är något jag gillar att jobba med och jag ska försöka se till att göra något vettigt av det under nästa år. Jag har lyckats bli någorlunda vän med de två fotograferna i mig. Den ena fotografen lever fortfarande i den tid då man laddade kameran med film och hade, som mest, 36 bilder på en rulle. Den andra fotografen fotograferar digitalt och har inte alls samma begränsningar när det gäller antalet bilder.

Digitaltekniken öppnar för många möjligheter, men det finns också många fällor på vägen. Jag utnyttjar förstås möjligheten att kunna ta fler bilder, men jag försöker låta bli att ta för många eller, som jag kallar det, ”gå på tomgång”, det vill säga ta bild efter bild efter bild på samma motiv, utan att egentligen förändra något eller ha någon riktig koll på den bild jag tar.

Jag är fortfarande lika fascinerad av de möjligheter som ljuset ger en bild och fotograferar helst in (kan man säga så?) så mycket som möjligt i bilden från början. Sedan kan man, med de möjligheter dagens teknik ger, göra så mycket saker med en bild efteråt, men jag är fortfarande av uppfattningen att man ska försöka göra så mycket det går och så rätt som möjligt vid själva fotograferingen. Redigeringsarbetet känns fortfarande som en process för att  ge bilden den karaktär man vill att den ska ha, oavsett bildtyp och vad man väljer att göra eller inte göra med bilden. Därmed började de två teknikerna inom mig att hålla sams och det är jag glad för.

Något som förvånar mig är att en del nu har börjat redigera bilderna så betraktaren ska få en känsla av att det är en kopia gjord i mörkrum man tittar på. Idag såg jag bilder med repor och fläckar på, med största sannolikhet tillagda som en del av redigeringen. Korn hade man också lagt till i bilden. Tanken var väl att ge bilden en retrokänsla, men på mörkrumstiden hade en sådan kladdig kopia obönhörligen förpassats till papperskorgen, eftersom den hade varit ett tydligen tecken på ett mycket slarvigt mörkrumsarbete. Det som då hade varit underkänt med besked, blev mer än godkänt och uppskattat idag.

Det har förstås funnits tillfällen under året då jag undrat om jag varit riktigt klok. Ett av dessa var i maj när jag bytte bil. Min dåvarande var bara tre år gammal, men så kom Peugeot med lockande erbjudande om en rejäl rabatt på ny bil vid inbyte. På vårkanten brukar de dessutom vilja sälja ut de bilar de har i lager för att få plats med de nya modellerna, så jag kände vittringen av rabatt på rabatten och kunde förstås inte låta bli att åka till bilhandlaren och titta.

Naturligtvis föll jag pladask för en bil och hörde mig själv börja diskutera på allvar med försäljaren. Snart hade jag beställt en ny bil av modellen större än min och en kombi till på köpet. Då började jag undra hur det egentligen var ställt. En ny bil igen? En större bil måste väl dra mer bensin och vara dyrare i drift? Den gamla var ju bara tre år och jag tyckte den dög åt mig. En annan, förmodligen smartare sida av mig, började rabbla upp vad nya däck skulle kosta om något år eller två, utökad service på grund av bilens ålder, nytt avgassystem, kamrem och säkert ett och annat oförutsett. Alltså höll jag tyst och bestämde mig för att jag, trots allt, inte var så korkad som jag trodde.

Med facit i hand ångrar jag mig inte det minsta! Tvivlen gnagde i mig när jag körde iväg från bilhandlaren och tittade på den gamla bilen som jag parkerat utanför. Efter ett par meter var tvivlen borta. Bilen må sakna allt vad häftiga finesser heter, men den var skön att köra. Premiärturen blev en miljöombytesutflykt till Malmö och på vägen dit fick jag för mig, rationellt tänkande som jag är, att det var fel på bränslemätaren. Vid tankning kunde jag konstatera att bensinmätaren sannolikt visade väldigt rätt. Bilen var inte törstigare bara för att den var större.

Att det blev en kombi har jag heller inte ångrat. Lastutrymmet har jag haft nytta av eftersom jag är husägare. Fotografen Staffan har också haft stor nytta av det. Fotografering på annan plats än i studion? Inga problem – det är bara att lasta in i bilen och ge sig iväg! Semester på gång? Inga problem med semesterbagaget; bilen svalde snällt alla väskor och prylar. Det jag ansett vara en onödig lyx visade sig istället underlätta vardagen och därmed fick både Jante och Luther sig en välförtjänt omgång.

Jag hade tänkt göra några bilutfärder i Sverige med kameran som resesällskap, men av detta blev intet, så det har jag kvar att göra till nästa år. Det är något man kan använda de mörka vintermånaderna till att planera. När våren är här, är det dags att fundera på att ge sig ut på vägarna.

Mitt boende i Stockholm respektive Kopparberg är orsak till glädje och en viss personlighetsklyvning. Eftersom jag bott i storstäder hela livet, anser jag mig vara en storstadsmänniska, men till min förvåning måste jag erkänna att det bor en lantis i mig också och då inte en sådan som uppskattar miljöombytet och den fantastiska naturen i Bergslagen. Jag trivs med att bo och vara däruppe och det känns faktiskt som ”hemma” för mig. Förresten, varför skulle det inte göra det? Det är ju min kåk!

Apropå boende ja… Om några veckor kan jag fira 20 år i samma lägenhet. Jag trivs visserligen bra där jag bor, men det är stört omöjligt att hitta parkeringsplats. Bilen har jag visserligen i garage hos mina föräldrar, men det tar sådär en timme att åka dit och det är skönt att bara kunna gå ut och ta bilen när jag vill. Inte för att jag behöver köra bil så ofta i Stockholm – tack och lov ska man kanske tillägga – men ibland vill man göra ärenden eller ta sig någonstans där det är glesare med allmänna kommunikationer.

När jag flyttade hit var det annorlunda. Då bodde många äldre kvar i området och många av dem hade slutat med bilkörning, om de ens haft bil. På 20 år hinner mycket ändras. In har naturligtvis yngre familjer flyttat och de har minst en bil per hushåll, ofta två. Eftersom området byggdes innan bilen blev var mans egendom, är parkeringssituationen tidvis att betrakta som lätt kaotisk. Vart jag vill flytta har jag inte riktigt bestämt ännu, men det är en fräsch lägenhet i ett nyrenoverat område och jag tror inte det ska bli så svårt att byta till något annat. Lite ljusare bostad skulle inte heller vara fel. Det är visserligen trevligt att ha grönska runt omkring sig sommartid, men det stjäl en hel del dagsljus. Hursomhelst, lägenhetsbyte är ännu en sak jag hoppas blir av under kommande år.

Nu blir det inte fler tillbakablickar för min del. Det är onekligen spännande att ha ett helt nytt år framför sig, med allt det för med sig i form av önskningar, planer och förhoppningar. Att en del kommer att bli av och att annat inte blir verklighet har vi alla på känn, var och en på sitt håll. Hur det än blir, vill jag önska dig ett gott slut och ett riktigt gott nytt år!

 

2 svar

  1. Nu när du har bra bil och planer så tycker jag återigen att du ska ta din kamera och åka upp till Östjämtland och fotografera allt vacker som finns här i Vilkhussens land. Jag har ju lovat dig att jag ska visa dig de vackraste och häftigaste ställen som finns här och jag känner till dem alla.
    Gott nytt år på dig och jag hoppas vi ses när det blir sommar

    31 december 2013 kl. 15:19

  2. Det har jag tyckt länge och jag hoppas att det också blir av. Det finns mycket jag skulle vilja se och fotografera där!

    31 december 2013 kl. 15:27

Kommentera

