Värre än vanligt…

Årets första bild

_MG_0243 bloggver

Idag fick jag nog av att sitta inomhus och kura. Ute rådde gråväder, men det blåste i alla fall inte. Skönt att slippa de pinande vindarna och skönt att slippa besvär med ljus som är knallgult och kommer horisontellt till råga på allt. Tid att bege sig ut på en längre promenad fanns inte – man har ljus ungefär mellan kl 11 och 13, sedan blir dagsljuset otillräckligt för vad man kan kalla vanliga bilder. Därför stannade jag vid Gullmarsplan och gick för att utforska området ovanför vattnet. Det ligger ett koloniområde där som jag sneglat på i ett antal år. Lugn, det kommer bilder därifrån så småningom.

Att ströva omkring med kameran sådär på måfå har både för- och nackdelar. Till fördelarna hör onekligen att jag inte är bunden av något, utan fri att fotografera vad som faller mig in. En annan fördel är att jag får tid att tänka på olika saker. Till nackdelarna hör att jag stundtals kan försvinna in i min egen bildvärld, eller att jag ibland blir väldigt självkritisk.

Idag träffades jag av en självkritisk insikt. Jag insåg att jag är dålig på att beskriva de bilder jag vill göra vilket är fatalt när och om man till exempel ska fotografera en modell. Bilden eller bilderna kan jag se framför mig, men när det kommer till att beskriva vad jag är ute efter är jag förmodligen att betrakta som urkass, eller åtminstone inte långt ifrån. Har man kommit så långt att man erkänner en brist, kan man också göra något åt den. Frågan är bara hur?

Efter en stunds funderande fram och tillbaka kom jag fram till att en metod som borde funka är att skriva ned några korta stödord, eller kanske stödmeningar, borde vara en bra hjälp som fungerar oavsett om jag ska beskriva bildidén i tal eller skrift. Jag har delvis tillämpat den metoden förut och den kändes ok och borde därför gå att utveckla. Således något för mig att jobba på under det nya året.

Sedan kom jag att fundera på varför jag ibland är så kryptisk på det här området och misstänker starkt att det har med rädsla för idéstöld att göra. För några år sedan hade jag kommit överens om fotografering med en kvinnlig modell. Vi hade bestämt tid, dag, plats, klädsel, make-up och allt annat som hör till. Ett par timmar innan fotograferingen fick jag ett sms där hon meddelade förhinder på grund av en privat angelägenhet. Vad den angelägenheten i själva verket var fick jag se dryga veckan senare, då hon medverkade i en session på exakt det tema vi kommit överens om – till och med kläder och frisyr stämde – men med en annan fotograf.

Vad jag sade då lämpar sig inte att återge här, men jag minns att jag ansåg det lönlöst att bråka i det fallet. Så här i efterskott tycker jag fortfarande att det kvittar, för sessionen var inte särskilt märkvärdig eller svår att göra. Att jag är av uppfattningen att jag hade gjort den bättre är en annan sak, så det fick räcka som straff. Händelsen satte nog spår i mitt omedvetna, för jag minns att hade lyckats vara rätt specifik med hur jag ville ha det, eller så är det min högst egna efterkonstruktion för att ha någon att skylla på.

Det ena ger det andra. Den värld vi idag lever i bjuder på rika möjligheter till stöld. Bildstölder på nätet är tyvärr inte något ovanligt och även jag har fått min släng av sleven där. Lag om upphovsrätt tycks vara okänd för de flesta, eller så skiter man helt sonika i den. Jag lutar åt det sistnämnda alternativet. Många tycks anse att det som finns på nätet är allmän egendom, men så enkelt  är det inte. Det har hänt att folk frågat om de fått använda en bild som jag tagit. Sådant värmer mitt hjärta. Tidigare har jag låtit dem använda bilden, men när jag drog igång firman bestämde jag mig för att börja ta betalt för bilder. Inget tvingar mig att ta oskäligt betalt, men några kronor vill jag allt ha.

Sådana frågor kan också få mig att revidera mina uppfattningar. En bild som jag betraktat såsom något som skulle tilltala män, har till min stora förvåning efterfrågats av kvinnor, eller rättare sagt unga flickor. Motivet är en tegelvägg som jag gjort i svartvitt och med hård kontrast. Den som har förutfattade meningar får också vara beredd på att få lång näsa ibland!

Andra saker jag kommit på mig själv med att tycka är att jag önskar att möjligheten till ett friår skulle komma tillbaka. Fråga mig inte hur eller varför jag börjat tänka så. Jag har alltid betraktat arbete som något självklart och något som varit prioriterat för mig. På gott och ont kan jag tillägga så här i efterhand, men sedan jag började arbeta har jag hittills inte varit arbetslös en dag och det är jag förstås tacksam för. Det känns bara som det skulle vara skönt att få ta en paus i arbetslivet och den känslan förvånar mig.

Nu ligger ett helt nytt år framför mig och jag får säkert kläm på vad som spökar och en massa andra nya infall och idéer. Det är förmodligen så det ska vara; man ska inte förstå precis allt och det ska finnas något att sträva mot, upptäcka eller utforska. Jag borde nog ta en kurs under året för att få nya infallsvinklar. Hur det blir med den saken återstår att se. God fortsättning!

 

4 svar

  1. God fortsättning till dig också, Staffan! Friår ja, inte vore det fel…

    2 januari 2014 kl. 13:26

  2. Frihet är det bästa ting så om du har möjlighet att ta ledigt och fotografera och vara i ditt hus så gör det. Tror inte att du kommer att ångra dig. Risken är väl bara att du får mersmak. Jag har alltid arbetat sedan jag var 16 år och nu förstår jag vad mycket onödig tid man kastat ner på arbete som inte gett något mer än pengar så pass att man kunnat försörja sig.

    2 januari 2014 kl. 18:08

  3. Snyggt foto! Friår blir det nog inte mer. Själv är jag mycket ledig sedan september. Pensionär – inte klokt. Kolla Första året i Hjo om du har lust.

    16 februari 2014 kl. 20:11

  4. jakobsson.lilian@telia.com

    Den vackra kronskorstenen, var sitter den eller har suttit?

    19 maj 2014 kl. 18:14

Kommentera

