Värre än vanligt…

Inferno och bildvisning

_MG_2567 B

En inställd fotografering på en dag som bjöd på bra fotoväder fick mig att ta en promenad med kameran – jag hade ju ändå siktat in mig på att fotografera. Det blev en promenad om närmare två timmar och tid att tänka och fundera fanns det också mellan ögonblicken då bilder togs.

Bloggen har legat i träda ett tag, även om det blivit ett och annat inlägg mellan varven. Mycket av det jag gjort i bildväg har postats på Facebook istället, men vad gör man med bilder av det slag jag höll på att ta här och nu? Visst kan man lägga upp ett fotoalbum och dela alla sina alster på det sättet, men är det verkligen så jag vill ha det? Nu hade jag tid att tänka och känna efter. Bäst att ta vara på tillfället!

I vanlig ordning hade jag tänkt bege mig till ett ställe för att ta bilder, men hittade i vanlig ordning ett annat område som intresserade mig mer. Resan dit företogs med tunnelbana, ett transportmedel jag nyttjar så gott som dagligen. Numera sitter alla med lurar eller har snäckor i öronen, tittar ständigt på något i sina mobiltelefoner och rätt som det är tar de emot ett samtal, chattar eller skriver sms. I mig har tankar börjat gnaga; är det verkligen så här jag vill att de flesta ser mina bilder?

Vill jag att de ska bläddras igenom snabbt? Många bilder jag tar passar utmärkt för sådant visningssätt, men inte alla. Att många ”likes” gör mig glad och förstorar mitt redan stora ego är något jag inte heller sticker under stol med. En bild av ett ögonblick, något jag såg eller upplevde där och då – ja, det funkar där – men resten då?

Som fotograf har jag också ett intresse av att göra bilder som säger något mer, bilder man ska titta på och fundera över. Funkar dessa att snabbtitta på, trycka på ”gilla” om man tycker om den och sedan gå vidare till nästa bild i den stora fors av bilder som läggs upp där? Det är en fråga jag själv måste ta ställning till och jag besvarade frågan med ”nej, det är inte så jag vill ha det”. Meningen med sådana bilder är just tanken, känslan, idén och/eller stämningen i dem och alltså bör de visas på annat sätt och på annat ställe än Facebook, även om det är lätt att lägga upp bilder där.

Sedan har jag onekligen ett stort intresse för text och bild i kombination. Inte för att man kan eller ska försöka styra betraktaren, men att beskriva vad man själv tycker, tänker och känner i sammanhanget tror jag ger en annan upplevelse av bilden. Förhoppningsvis har jag självkritik nog att inte upprepa sjuttiotalets pekfingerbilder. Jag kallar dem så, för även om det många gånger handlade om bra dokumentärbilder, återgav de en politisk inriktning med en imperativ pisksnärt bakom. För mig är det lika med att idiotförklara betraktaren! Var och en måste få se bilden på sitt sätt och dra sina slutsatser. Dessutom tycker jag att konst ska vara till för alla.

Givetvis kommer jag att fortsätta lägga upp bilder på Facebook när och om jag får lust, men en del kommer framdeles att få hamna här och ja, jag fattade beslutet att försöka väcka liv i den slumrande bloggen. Vi får se hur det går, men jag känner onekligen suget att få blogga igen.

2 svar

  1. Välkommen tillbaka till bloggen. Jag har saknat dig för facebook är liksom inte samma sak. Det är som du säger så snabbt så man bara tittar lite hastigt och ger sig inte tid på samma sätt. Du var den första blogg jag läste när jag började blogga för många år sedan och hade väldigt mycket glädje av dina bilder från Stockholm. Man kan säga att jag fick en helt annan och bättre och trevligare bild av den stora staden än vad jag hade förut då jag bara såg det som en förfärlig stad med våld och hemska hyreshus. Så fel jag hade så nu har jag stora förhoppningar på dig ska du veta. Fota på vännen

    12 april 2015 kl. 14:52

  2. Jodå, det ska jag göra. Har några inlägg på lager redan, men ska bara reda ut en sak angående bildstorleken. Något tycks ha ändrats sedan sist och det är inte till bildernas fördel.

    12 april 2015 kl. 23:12

Kommentera

