Värre än vanligt…

Dags för ett lyft?

_MG_2555 B

Den period jag varit frånvarande från bloggvärlden, om än med sporadiska inhopp då och då, har inte betytt att kameran legat på hyllan. Mycket av min lediga tid har gått åt till att fotografera hugade fotomodeller. Inte bara fotografera förresten, det har också varit en spännande utvecklingsresa som fotograf för mig. Därför kommer också något eller några blogginlägg som visar vad jag hållit på med under den här tiden.

Jag har också en enskild firma vid sidan om. Verksamheten? Fotograf, förstås! Jag sålde en bild till en designbyrå och då var det lika så gott att ta steget ut. Då och då gör jag betaljobb. Det har mest blivit porträttfotograferingar. Eftersom tillvaron som egenföretagare handlar om att lägga ut krokar till höger och vänster hela tiden, får den som är intresserad av att bli fotograferad av mig gärna höra av sig.

Att försörja mig på fotograferandet tror jag inte på, men på sikt vill jag att hobbyn betalar sina kostnader. Håller man på så mycket som jag gjort de senaste åren, slits utrustningen och samtidigt vill man ha några prylar till. Ändå är jag inte särskilt pryltokig av mig, men de grejor jag köper ska vara bra saker.

Det ena ger det andra. Från att ha kört mycket av standardrepertoaren inom modellfoto, har jag nu börjat intressera mig mer för plåtningar åt det mer konstnärliga hållet till. Jag har även försiktigt provat mig fram så smått med en sorts informell modellskola eller vad man nu ska kalla det. Det är ju inte bara att ställa sig framför kameran – en modell bör, utöver att med tiden kunna posera, även ha en uppfattning om hur olika ljussättningar och kameravinklar påverkar bilden. Bägge alternativen känns bra för mig och har givit mycket.

Ibland måste man också stanna upp och fundera på vad man sysslar med och hur man ska komma vidare. Som med så mycket annat här i livet, blir man aldrig någonsin fullärd inom fotografi och ju mer jag lär mig, desto mer tycker jag återstår att lära. Skulle jag en dag få för mig att jag kan allt är det hög tid att lägga kameran på hyllan och ägna sig åt något annat. Själv hoppas jag att den dagen aldrig kommer, för det där med att samla frimärken känns inte riktigt som min pryl.

För en tid sedan satte jag mig ned och gick igenom vad som fanns sparat i bildväg på externa hårddiskar. Det var inte lite! Ett och annat tyckte jag fortfarande var helt ok. Nästa tanke som infann sig var vad man kan och ska göra med de bilder man tar. Jag har aldrig någonsin varit en karriär- eller tävlingsmänniska, men när jag tycker mig kunna konstatera en utveckling till en nivå jag tycker är godtagbar kan även jag vilja sticka ut hakan och göra lite väsen av mig. Alltså föddes idén om en utställning i framtiden. Frågan är bara hur man går tillväga? Det måste jag ta reda på!

En annan tanke jag går och ruvar på är att någon gång kunna ge ut en bok med några av mina bilder. Kombinationen text och bild är något jag gillar; om inte annat kände jag det starkt igår när jag skrev det första blogginlägget åt det hållet efter en längre tids frånvaro från bloggandet. Någon kioskvältare lär boken aldrig bli och projektet får ta tid på sig att mogna fram. Tanken tilltalar mig lik förbaskat.

Många gillar att resa både i Sverige och till utlandet. För mig har hittills gällt att jag avskyr själva resandet, men uppskattar vistelsen på annan ort. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att ägna några dagar av semestern åt att faktiskt sätta mig i bilen och ge mig av. Att resa till Norrland har jag funderat på i flera år – i år ska det bli av, har jag bestämt. Det stora lyftet lär nog inte komma, men skymtar jag till här och där då och då är det fullt tillräckligt för mig.

2 svar

  1. Så äntligen får man höra att du kommer upp till norrland och till mina trakter och vildhussens land hoppas jag och jag hoppas verkligen att du hör av dig så ska jag visa dig allt vackert du kan fotografera här.

    15 april 2015 kl. 23:38

  2. Jodå, det ska jag göra när det börjar närma sig! 🙂

    17 april 2015 kl. 00:06

Kommentera

