Värre än vanligt…

Nya tider

_MG_2606 B

Antingen är det jag som börjar bli gammal (äsch, medelålders är väl inget) eller så går utvecklingen numera med rasande fart. Alltnog, härom dagen tänkte jag till och insåg att ett enkelt sätt att skapa lätt förvirring på ett modernt kontor torde vara att skriva ut något på en vanlig skrivmaskin, lämpligen ett dokument som någon ska ha kopia av. Den kopian gör man lämpligen med hjälp av karbonpapper. Sedan lutar man sig tillbaka och njuter av de förvirrade nunorna när de inte vet vad de ska tycka, tänka eller säga om ett sådant tilltag.

Jag kan också från min åskådarplats konstatera att moderna tider skapar moderna beroenden. Alla tycks numera ständigt sysselsätta sig med mobiltelefoner och surfplattor av olika slag. Vi är inte många som är så gammaldags att vi har mobiltelefoner som inte går att surfa på. För mig räcker det med att kunna ringa och skicka sms ibland. Jag börjar känna mig unik och ser fram mot att en dag få hamna i fin sprit – cognac om jag får välja – på Riksmuseet.

De nya tiderna förändrar även språket på ett innovativt sätt i form av meningar med enstaka ord som alls inte passar in i sammanhanget. Auto correct heter fenomenet som tänker åt författaren och sätter in det ord det tycker att det ska vara alldeles automatiskt. Intet ont anande skickar författaren iväg texten och får korrigera sig efteråt. Det fenomenet kallas rättelser och är ett bevis för att med hjälp av en padda kan man även göra en och annan groda.

I den gamla världen hade man bett en biolog försöka utreda ett sådant mysterium, men idag får man istället ta till en teknolog. Tiderna förändras och vi med dem. Det kallas nog fortfarande mutation, så det är åtminstone något man inte behöver muttra över. Dock kan man understundom muttra över hur skruvat mycket har blivit, men därmed har man väl slagit i ännu en spik i kistan och avslöjat sig som den stofil man är.

Efter dessa funderingar så här på kvällskvisten tackar jag så mycket för den här gång och ber att få återkomma i ett annat inlägg.

 

2 svar

  1. Hahaha, kul med paddor och grodor 🙂

    17 april 2015 kl. 10:00

  2. Alltid kul när och om man kan glädja och roa sin omvärld! 🙂

    17 april 2015 kl. 17:22

Kommentera

