Värre än vanligt…

En bild eller kanske två

_MG_2939 B

Oftast har jag kommit hem från mina fotografiska promenader och utflykter med ett stort antal bilder att välja bland. Sedan urvalsprocessen klarats av har ofta en väl tilltagen laddning återstått. De senaste veckorna har jag kommit hem med en eller två bilder och varit nöjd med det. Om det beror på utveckling eller om jag har blivit än mer sparsmakad vill jag låta vara osagt.

Det har förstås sina sidor att vara så selektiv. Härom veckan såg jag en skugga som gav en snygg effekt och den bilden ville jag naturligtvis ha. Dessvärre gick solen i moln och därmed försvann skuggan – det som var kvar blev plötsligt ointressant att ta en bild av. Jag tittade mot himlen och konstaterade att molnet var stort och kompakt. Alltså var det förmodligen kört, men jag bestämde mig för att stå kvar ett tag och se hur det utvecklade sig.

Om det var klokt att stå där i typ tio minuter och ägna sig åt molnskådande vill jag låta vara osagt, men rätt som det var uppenbarade sig ett ynka litet hål i det annars så täta molnet. Hade jag tur skulle det hamna rätt och låta solen skina igenom för någon minut. Hade jag otur skulle det inte bli så, eller så skulle det bli så, men istället skulle förbipasserande vara i vägen för mig.

Jag hade tur, molnet hamnade rätt för solen och skuggan började avteckna sig allt tydligare på marken. Högst en minut återstod för att kunna ta bilden. Ingen råkade komma i vägen för mig och jag kunde ta bilden. Resten av promenaden ägnade jag åt att fundera över om det var konstnärligt skapande jag försökte ägna mig åt, eller bara ett hyfsat väl kamouflerat infall av ren och skär idioti. Det färdiga resultatet hittar du nedan:

_MG_2812 B

Om det var väntan värt vill jag låta vara osagt, men jag hade gott om tid på mig att pyssla med redigeringen så att slutresultatet uttryckte ungefär det jag tyckte mig se och ville visa. Det är väl ungefär så jag ser på redigeringsarbetet. Många har en uppsättning regler för hur en bild av en viss typ ska se ut för att få godkänt; mitt eget regelverk är att bilden ska uttrycka det jag ville ha, kort sagt min uppfattning av motivet. Någon perfektionist är jag således inte.

Ibland ger vissas regler en komisk effekt. Vid något tillfälle hade jag fotograferat ett hus i Gamla stan här i Stockholm och lagt ut bilden på någon sida för fotografer. Det kom en kommentar om att huset inte var rakt och jag fick mig ett gott skratt. Den som skrev kommentaren hade förmodligen inte varit där, men det syntes ju tydligt att det var ett mycket gammalt hus och har en kåk några hundra år på nacken, har det också sin fulla rätt att vara en smula snett och vint. Om snett och vint och om räta vinklar ska jag skriva mer om i ett annat inlägg. Nu ska jag publicera det här och sedan gå och göra något annat.

 

 

Ett svar

  1. Undrar vad det är för blad du fotograferat och är det verkligen ett blad? I så fall har du mixtrat med färgen eller är det verkligen så fint. Ja ditt foto föder funderingar och det är väl meningen skulle jag tro.

    5 maj 2015 kl. 08:31

Kommentera

