Värre än vanligt…

En tur upp till Jämtland

Eftersom det blev dåligt väder vid lunchtid sitter jag och bloggar från ett så ovanligt ställe som ett hotellrum. Är fullt medveten om jag varken är den första eller den sista som utnyttjar de möjligheter dagens teknik ger, men för mig är det premiär.

Alla som läser min blogg vet säkert vid det här laget att jag har en bloggkompis uppe i Jämtland vid namn Skogsnuvan. Vi lärde känna varandra i min allra första blogg, för hon bloggade på samma ställe. Rätt länge sedan med andra ord. Nu blev det äntligen av att jag åkte upp till hennes trakter för ett besök där. Med Skogsnuvan som guide fick jag se ett antal skatter och uppleva mycket av livet här. Bägge delarna känns minst lika värdefulla.

_MG_4708 B

Jag slår till hårt direkt och går ut med en av Jämtlands många skatter, nämligen Håsjö gamla kyrka som byggdes 1684, men inte i svulstig barockstil, utan här fick medeltidens formspråk fortsätta att tala fritt. Egentligen var kyrkan inte öppen för visning då vi var där, men Skogsnuvan visste vem hon skulle tala med och så var en guidad visning ordnad och det är jag så tacksam för.

_MG_4707 B

Klockstapeln är byggd 1779 och den som känner igen den utan att ha varit här uppe har förmodligen sett kopian av den på Skansen i Stockholm.

_MG_4709 B

Jag kunde inte  motstå frestelsen att ta en närbild på den fantastiska och vackra klockstapeln. I den sitter en klocka från tidigt 1200-tal och vår underbart vänliga guide lät den glatt slå ett slag, så nu har jag hört klangen av 1200-talet också. Fint!

_MG_4745 B

Ska vi gå in i kyrkan då? Följ med nu!

_MG_4742 B

I vapenhuset möts man av en bastant kyrkport med rejält lås.

_MG_4741 B

Låset med dess beslag är en skönhetsupplevelse i sig.

_MG_4729 B

När kyrkans port slagits upp får man detta i blickfånget.

_MG_4730 B

Jag tog flera närbilder av detaljer i utsmyckningen både för att ni skulle få uppleva dem och för att jag ska se och komma ihåg bättre.

_MG_4711 B

Predikstolen var en ännu en skönhetsupplevelse.

_MG_4723 B

Skönt skurna i trä och vackert bemålade därtill.

_MG_4728 B

Fantastisk predikstol i mina ögon. Kanske är det den karga knapphet som präglat gångna generationers liv där som gjort att allt har bevarats och i så fint skick?

_MG_4726 B

Ibland måste man av praktiska skäl göra visst avkall på kyrkorummets storslagna skönhet – i synnerhet om kyrkan är liten och församlingen blivit större. Då behövdes extra bänkrader, det har man byggt till i flera omgångar fick jag veta, och då kom den främsta raden att hamna alldeles under predikstolen vars avslutning fick vara intakt (tack och lov). Istället tog man ur en bit ur pulpeten för psalmboken och så var problemet löst. Elegant och finurligt.

_MG_4713 B

Till predikstolen hör också en uppsättning timglas med vilkas hjälp predikotiden mättes.

_MG_4717 B

Här glömde jag faktiskt att fråga, men jag inbillar mig att det är tavlan på vilken psalmnumren sätts upp. Jag har sett påkostade och pompösa sådana, men den här är nog bland de vackraste jag sett.

_MG_4719 B

Annat som hör kyrkorum till är dopfunt. Den här är smäcker och elegant och det var förmodligen ett måste i en liten kyrka.

_MG_4720 B

Lyfts det vackra locket så finner man skålen för dopvattnet.

_MG_4715 B

Eftersom Jämtland har hört till Norge, som i sin tur stod under danskt inflytande, finns här en tavla med danska påbud för kyrkolivet. Danskarna bestämde sig för att förbjuda alla bilder i kyrkorna, text var dock tillåten, så den här tavlan innehåller det viktigaste, som till exempel de tio budorden. Man var dock inte särskilt benägen att efterleva förbudet mot bilder, varför särskilda uppsyningsmän med uppgift att kontrollera att det följdes reste omkring. Ortsbefolkningen organiserade ett effektivt varningssystem, så när en sådan var på väg hann de förbjudna bilderna gömmas undan i tid.

_MG_4712 B

Ännu en av Håsjö gamla kyrkas skatter och visst är ramen fantastisk?

_MG_4737 B

Lätt omtumlad efter alla intryck gick vi ut ur kyrkan och i solljuset för fler upplevelser, men det kommer i nästa blogginlägg.

 

 

2 svar

  1. Visst var det en helt magisk dag vi fick uppleva och den enda fina sommardagen som varit på hela sommaren så vi hade tur och dina fina bilder får lysa upp den här graa dagen

    6 augusti 2015 kl. 08:48

  2. Att det var! Det var en underbar och härlig dag, så visst måste det ha varit något magiskt med den. Ett jättestort tack!

    6 augusti 2015 kl. 21:00

Kommentera

