Värre än vanligt…

Jämtländsk utsikt och en spännande trädgård

_MG_4762 B

Efter besöket vid Håsjö gamla kyrka och Håsjögården for vi iväg en bit för att titta på omgivningarna och utsikten. Det är ungefär så här idylliskt man tänker sig Sverige om sommaren och uppenbarligen kan jag även ta bilder som skulle passa i vilken turistpublikation som helst. Tur hade vi också som fick uppleva en av de få fina och varma dagarna den här sommaren.

_MG_4766 B

Lika så gott att erkänna att jag aldrig kan få nog av vyer som denna. Det är inte bara en vacker vy. I sådan miljö blir naturen väldigt närvarande och man känner dess kraft och att vi ska respektera den. Vi människor får också vår rätta proportion; vi är inte alls så stora och mäktiga som vi tror.

_MG_4776 B

Därefter åkte vi hem till Skogsnuvan. Efter en stund begav vi oss över till en av hennes bröder som inte bor långt därifrån. Första båtturen för säsongen klarades därmed av. Hennes bror bjöd på kaffe och en trevlig pratstund. Han har dessutom en labrador och för mig som växte upp med en sådan kändes det väldigt speciellt och fint att återigen få se en sådan i aktion. Vår labb var väldigt snäll, men inte särskilt smart – den här labben var både snäll och smart. Hundar är minsann individer de också!

_MG_4799 B

Det blåste för mycket när vi skulle hem och fel vind var det också, så vi gick tillbaka hem till Skogsnuvan genom skog och över det som en gång varit en brukad äng. Nu stod älgörten tät där istället tillsammans med gräs och sly. Naturen är snabb med att ta tillbaka från människan om man inte håller efter det vi får till låns av den.

Sedan tog vi den promenadsväng som Skogsnuvan kallar badstrandsrundan. Jag har ju läst om den i hennes blogg i många år, men nu har jag också gått den. Det var en vacker promenadväg och jag förstår mycket väl att Fisksjön var ett populärt badställe förr. Skogsnuvan improviserade ett konstverk i strandens sand som jag fångade på bild.

_MG_4814 B

Medan Skogsnuvan lagade mat, gick jag runt på upptäcktsfärd i trädgården. Det var spännande och smått magiskt, för här och var hittade jag spännande saker. Tittar man med rätt ögon på dem, ser man skönheten i det enkla och tillsynes oansenliga. Den gamla mjölkkrukan med blommar blir en spännande installation när den ställs i en gammal cykelkärra som lyfter upp den och gör den synlig, samtidigt som de på något sätt hör ihop.

_MG_4816 B

Den lilla fågeln i ståltråd har landat på en lämplig gren. Ytrosten på fågeln och lavarna på grenen får det hela att höra ihop och bilda en enhet.

_MG_4818 B

Nu ska jag erkänna en sak för er och den bekännelsen är att jag tycker grodor som denna är vansinnigt roliga. De får vara hur fel som helst – jag bara ler stort åt anblicken. Den här fanns i en miljö som var trovärdig därtill och skål med vackra glaskulor i hade den också.

_MG_4822 B

Tröttnar man på de jämtländska omgivningarna var det ingen konst att vända blicken mot Fjärran Östern och eftermiddagens sol förvandlade lyktorna till två lysande färgklickar.

_MG_4824 B

Färgsprakande och vackert!

_MG_4829 B

En dekoration till en gång blev som att stiga in i något magiskt, åtminstone om man är försedd med väldigt livlig fantasi och det är jag understundom.

Sedan var maten klar och vi festade på älgstek med älgörtsdricka till. Väldigt gott var det och trevligt hade vi. Det var nog en magisk dag.

 

2 svar

  1. Ja visst hade vi en riktigt magisk och trevlig dag och sådan tur med vädret därtill. Hoppas att du trivdes i mitt eget lilla paradis och kände dig hemma.

    10 augusti 2015 kl. 23:03

  2. Det hade vi definitivt och jag trivdes väldigt bra där och kände mig som hemma.

    10 augusti 2015 kl. 23:29

Kommentera

