Värre än vanligt…

Kvällspromenad

_MG_5996 B

Just nu är det lite si och så med nattsömnen, så för några veckor sedan gjorde jag ett försök att få någon ordning på den saken genom att bege mig in till stan per tunnelbana en vardagskväll. Att bara promenera gata upp och gata ned utan någon egentlig mening tilltalar mig inte. Därför tog jag med kameran. En stunds kreativt arbete gör mig lycklig och promenaden trött nog för att kunna somna resonerade jag.

_MG_5955 B

Staden ändras markant när butikerna har stängt för dagen. Det finns då egentligen ingen större mening för folk att uppehålla sig i city. Biobesökare kan skymtas på väg till eller från något av stadens biopalats, men snart är väl det också ett minne blott. Vi köper dvd, beställer den film vi vill se ur digitalteveleverantörens bibliotek, laddar ned i smyg eller något annat som gör att vi inte behöver figurera ute bland folk.

Enstaka krogbesökare kunde också ses, men de är inte särskilt många mitt i veckan. De lever istället upp om fredags- och lördagskvällarna; om vardagarna lever de efter den gamla devisen ”Tänk på dina göromål, drick ej mer än du tål”. Under veckosluten har de inga plikter som pockar på dem dagen efter och då är det helt andra regler som gäller – om de nu ska klassas som regler.

_MG_5975 B

Jag är med i en grupp på Facebook som handlar om det gamla Stockholm. All gammal bebyggelse var inte värd att bevara, men rivningsraseriet har förstört många vackra miljöer i staden. Ersättningen för de rivna husen vinner inte precis några skönhetspoäng. På senare år har man försökt få tillbaka några bostäder i city, men så värst många blev det inte. Därför är city tämligen dött och öde kvällstid.

_MG_5981 B

Å andra sidan kan vi inte veta hur det hade sett ut idag. Alla de där små och ibland rätt udda verksamheterna som förr fanns i Klarakvarteren – hade de tagits över och drivits vidare av nya generationer? Jag tror inte det. Alla små butiker och specialaffärer som fanns i min barndom – hade de klarat konkurrensen från de stora jättarna inom konfektion, hemelektronik med mera? Det tvivlar jag på. Utvecklingen hade säkert fått city att byta skepnad, även om många av husen hade fått stå kvar. Minst en 7-Eleven, H & M, Cervera eller Duka i varje kvarter och en Elgiganten och en MediaMarkt var femhundrade meter kanske det hade blivit?

Konstnärerna hade förmodligen ingen paradistillvaro förr i tiden, men i Klara fanns det åtminstone ateljéer för många av dem. Vart har sådana verksamheter flyttat nu? Medan vi funderar på lämpligt svar på den frågan får skyltdockorna fortsätta att sälja kläder nattetid till presumtiva kunder som inte finns.

 

2 svar

  1. Nog blir jag förvånad över att det är så folktomt och vi som klagar över att det är folktomt nere vid Hammarstrand på kvällarna men i storstaden Stockholm. Förvånad blir jag och förvånad över att du vågar gå ensam i storstaden. Man hör ju om alla som blir nerslagna, rånade och mördade bara för att man råkar finnas på fel ställe. Nu blev jag verkligen förvånad.

    16 oktober 2015 kl. 08:39

  2. Det är bara vackra sommarkvällar som staden pulserar av liv. Övriga tider på året är det just så här tomt. Jag har jobbat skift i många år och åkt till respektive från jobbet vid alla möjliga och omöjliga tider på dygnet och galningar finns det överallt, men någon rädsla känner jag inte.

    16 oktober 2015 kl. 10:11

Kommentera

