Värre än vanligt…

Ett brev i inläggsform till politiker och väljare

_MG_6512 B

Livet rullar mestadels på, men ibland måste man stanna upp och tänka på vad som händer och sker runtomkring. Jag förespråkar inte missnöjesyttringar åt det håll som ibland sker i exempelvis Frankrike, vissa av dem är att betrakta som kontraproduktiva (dock inte alla), men vi är alldeles för snälla mot makthavarna i det här landet. Allt man behöver göra är att sätta sig ned och lägga tankepussel ett tag.

På sistone har den framtida pensionen spökat för mig. Valfrihet har ju varit led- och honnörsordet sedan premiepensionen infördes. Det låter ju fint, men i praktiken har valfrihet istället blivit till en omöjlighet eftersom de finns över 800 fonder att välja bland. Vilken förvärvsarbetande människa har kunnande, tid och möjlighet att sitta och utvärdera alla dessa på sin fritid? Jag har det inte! Har du?

Lik förbaskat är det bland annat här som en del av vår framtida ekonomi ligger. En annan del av pensionen är tjänstepensionen och där är det mestadels arbetsgivaren som bestämmer. Så kan man komplettera med privat pensionssparande vilket har lett till skattemässiga fördelar under flera år. Nu har den politiska majoriteten skiftat och med dem försvinner de skattemässiga fördelarna. Personligen lägger jag ingen värdering i vare sig det ena eller det andra, men nog skulle stabilitet beträffande sådana beslut vara att föredra.

Att man får mindre pengar att röra sig med som pensionär torde vara allom bekant och det har jag heller inga problem med. Frågan är bara hur mycket, eller rättare sagt lite, jag kommer att ha att röra mig med. Idag kan ingen lämna något klart besked om hur min ekonomi kommer att se ut den dag jag blir pensionär. Det beror till stor del på börsutvecklingen och vilken/vilka fonder man valt och vem som förvaltar dem.

Detta leder i sin tur till avarter som att olika förvaltare jagar kunder. Ett antal gånger per år erbjuds jag alltifrån rådgivning till placering och olika lukrativa sparformer. Allt för att jag ska kunna ha det riktigt gott ställt på gamla dagar. Det låter förvisso trevligt, men så var det återigen en fråga om att kunna göra en vettig utvärdering. Är jag överhuvudtaget betjänt av att spara en massa varje månad i fonder? Vore det inte bättre att lägga de pengarna på huset istället? Jag kanske inte får igen vartenda öre den dag jag säljer, men ett snyggt och välskött hus går lättare att sälja än ett lätt bedagat.

Som skattebetalare sedan 1978 skulle jag uppskatta ett mer förutsägbart system som inte innehöll ett så stort spekulationsmoment, för just det har jag ett väldigt stort problem med. Bekvämast blir då att göra som de flesta verkar göra, nämligen skita i alltihop – det är omöjligt att få ett rimligt grepp om djungeln.

Bilden får illustrera hur jag förväntar mig att bo som pensionär. Å andra sidan är det rimligt att anta att jag lever sådär en tio år efter pensionen, så tanken känns uthärdlig.

5 svar

  1. Maria

    Det är nu frågan börjar intressera oss eller hur? Jag tänker att jag måste amortera så mycket som möjligt på lägenheten för att iallafall ha ett relativt billigt boende för det är det enda jag kan sia om. Plus att jag misstänker att 75 lär bli min pensionsålder 😦

    19 oktober 2015 kl. 19:08

  2. Precis! 🙂 Jag tycker vi har rätt ålder för det; de unga ska ha andra prioriteringar än att planera och spara för pensionen. Det är min uppfattning i frågan.

    19 oktober 2015 kl. 19:15

  3. Maria

    Frågade dottern, som är 28, när hon återigen lämnade Sverige för att resa till Mongoliet, Kina och sedan någon annanstans i världen hur hon tänkte vad gällde pensionen men det bekymrade inte henne alls. Hoppas att hon inte förväntar sig något större arv 😉

    19 oktober 2015 kl. 19:17

  4. Tja, har man sådär 37 år kvar till pension så känns den dagen vääääldigt avlägsen och det förstår jag. Bara att inse fakta och avsluta testamentet ditt med raden ”Känn er blåsta!”. 😀

    19 oktober 2015 kl. 19:26

  5. Maria

    Jag ska leva upp alla pengarna! Så som dom lever nu 😀

    19 oktober 2015 kl. 19:32

Kommentera

