Värre än vanligt…

Veckosummering

På väg upp till Kopparberg igår kväll, satt jag och funderade över de senaste sju dagarna. Kunde konstatera att jag hunnit med en hel del.

Börjat jobba igen efter närmare två veckor som sjukskriven och det känns rätt skönt. Jag brukar säga ”Att vara hemma och ledig, det är fint. Att vara hemma och sjuk – nej tack!”. Nåja, jag kunde ju fördriva tiden med att göra en del saker som förmodligen inte blivit gjorda annars. Ett litet projekt varje dag var parollen.

Gjort tre helt olika typer av fotograferingar, varav två var helt nya stilar för mig. Alltså har jag testat Alternative/Gothic och kvällsfotografering på stan i befintligt ljus med modell. Jag hann även göra en utomhusplåtning på ett höstligt Djurgården. Man ska vara medveten om att fotografering är en ständig utveckling; att köra i samma hjulspår hela tiden passar inte mig. Jag är fortfarande nyfiken, jag vill fortfarande lära nytt och utvecklas.

Mitt huvud är fyllt av idéer om vad jag vill göra – omöjliga såväl som möjliga i en salig röra. Den enda röda tråden som får röran att hålla ihop tror jag är viljan att berätta och visa. Ord och bild är nog något centralt och viktigt för mig. Önskar bara att jag hade kommit, eller kanske rättare sagt vågat komma till den insikten lite tidigare i livet.

Här hinner jag också lägga märke till en uggla som satt ett par meter från vägkanten. Den hade väl hittat ett byte där kan jag tänka.

Konstaterat att idéerna fordrar ett visst mått av tid för att kunna genomföras. Inte optimalt när man jobbar heltid med andra ord. Samtidigt känner jag att jag måste byta jobb. Jag gillar verkligen det jobb jag har nu och så även själva arbetsplatsen, men för det företag som tog över verksamheten för några år sedan känner jag bara total iskyla. Egentligen vill jag inte skriva om sådant som detta någonstans, men nu känner jag att jag bara måste få lätta på säkerhetsventilen och spy ur mig. Balans i livet uppnås genom glödande hat till totalt inkompetenta politiker.

Samtidigt är jag alltför väl medveten om att arbetsgivare inte precis traktar efter sådana som mig, men det hela löser sig eller ger sig på ett eller annat sätt så småningom. Alldeles odrägligt självbelåtet konstaterar jag att jag är nog bättre nu än jag någonsin varit.

Mycket kan alltså snurra genom huvudet medan man kör på en mörk landsväg och inte körde jag av vägen heller. På dagens schema står att åka in till Kopparberg och köpa en krans och några gravljus så det blir fint och snyggt på graven. I tider som dessa känns det extra viktigt med ljus och omtanke i den annars mörknande tillvaron. Sedan väntar uppsnyggningsarbeten i trädgården. Det är skönt att få vara utomhus och jobba. Känna dofter, höra ljud man annars inte brukar höra, njuta av frånvaron av ljud man ofta hör. Däremellan är jag nog ganska normal av mig.

 

 

3 svar

  1. Maria

    Det är nackdelen med vårt jobb, vi kan mkt och är erfarna men jobbet är smalt och stockholmsinriktat. Jag tänker ofta samma sak trots att jag bytte jobb, att mina erfarenheter inte kan användas på så många ställen och vill jag verkligen bo kvar här?

    31 oktober 2015 kl. 11:20

  2. Jag är glad att jag inte längre jobbar utan har friheten även om jag inte använder den särskilt väl. Hade ju tankar på att jag skulle göra mycket med mina hobbyn men det har inte blivit så mycket. Det rinner på andra saker hela tiden så dagarna bara flyter bort. Jag tog ju till modet att byta jobb från försäkringskassan till lastbilscentral och det ångrar jag inte men jag vet inte om det blev mycket bättre. Det är svårt det där men i Stockholm lär det väl finna jobb i alla fall för att leva på fotograferande lär väl vara svårt kanske?

    2 november 2015 kl. 08:25

  3. Skobsnuvan: Jag tror det ger sig med tiden.

    10 november 2015 kl. 23:18

Kommentera

