Värre än vanligt…

Vad man kan göra under en vecka

Medan tvättmaskinen går kan jag skriva ett kort inlägg innan det är dags att hänga tvätten och sedan gå och lägga sig. Just nu finns det egentligen väldigt mycket att skriva om, men det skrivs så mycket om flyktingar, invandrare, terrorister och muslimer hit och dit. Visst tycker jag att det är viktigt att tala om vad man tycker och tänker i frågan, men för närvarande drunknar det nog i storbruset på nätet. Istället väljer jag att vänta ett tag och viktigast är ju inte att skrodera med hur ädla uppfattningar och tankar jag har. Är det möjligt, är det bättre att visa i handling istället.

_MG_6773 B

Alltnog, för några veckor sedan fick jag tillfälle att göra något nytt inom fotografi, eller rättare sagt prova en stil jag aldrig jobbat med förut. Modell var Xilmordas, det gav mersmak och jag lärde mig mycket på kuppen. Att bara röra sig inom sin egen bekvämlighetszon är inte bra för utvecklingen. Som fotograf måste man ständigt vara beredd att testa och lära nytt.

_MG_6789 B

De kunskaper man har, kan man gärna ta med sig. Jag har sett bilder inom Alternative/Gothic och de görs ganska standardiserade, men jag hade på känn att det fanns mer att hämta och visa och det testade vi att göra. Den här stilen är ju ett medvetet val från modellens sida och det tycker jag att man ska respektera genom att ta på allvar. Jag hoppas det blir fler tillfällen att jobba tillsammans.

_MG_7087_1 B

Några dagar senare var det dags för nästa nya grej. Plåtat om kvällen/natten i befintligt ljus har jag naturligtvis gjort förut, men aldrig tidigare med en modell. Nu hängde Raphael med ut under några jäkligt kalla timmar på stan och vi fick några bra bilder. Här hade jag åtminstone en uppfattning om hur bilderna skulle se ut, men försiktig general som jag är, gav jag mig ut några veckor tidigare och gjorde en provplåtning för att se om det skulle funka som jag tänkt mig.

_MG_7262 B

Det gjorde det (inte alltid det blir som man vill) och jag tyckte det var en kul och ovanlig grej att göra. Jag har endast använt det ljus som gatlyktor och andra ljuspunkter i natten gav. Långa slutartider kan ge ett lätt lurvigt uttryck i bilderna, men jag tycker det känns befogat här.

_MG_7383 B

Dagen därpå var jag ändå ledig, så då kunde jag passa på att fotografera Viktor som råkade vara hemma några dagar. Det var sådär sju månader sedan vi sist jobbade ihop så det var väldigt trevligt att träffas igen. Vi tog inspirationen till temat från hösten och vädret. Det kanske syns?

_MG_7392 B

Nåja, det är viktigt att öva på olika uttryck och stämningar för de kan göra så mycket för en bild. Om inte annat är det skönt med en Djurgårdspromenad och efter fotograferingen promenerade vi genom stan till Centralstationen. Därigenom var behovet av motion tillgodosett.

Nu har tvättmaskinen gått klart, så nu tar jag hand om tvätten istället för att sitta här och blogga. Det var i alla fall roligt att få tillfälle att visa vad man göra för något i bildväg inom loppet av en vecka.

2 svar

  1. Den sista killen såg verkligen frusen och kurig ut och jag förmodar att det var det uttrycket du skulle fånga.

    16 november 2015 kl. 23:52

  2. Skogsnuvan: Ungefär så tänkte vi. 🙂

    17 november 2015 kl. 18:37

Kommentera

