Värre än vanligt…

Fredag kväll

Sitter här och lyssnar på avfuktaren som brummar friskt. Efter helgerna satte man igång med att åtgärda verkningarna efter vattenskadan i lägenheten. Man har knackat ned finskiktet i badrumstaket, knackat bort lite på en vägg i hallgarderoben och behandlat den med antimögelmedel samt skurit bort tapeterna här och var i hallen. De rivningsarbetena tog inte så lång tid att göra. Sedan satte man in en avfuktare. Den har stått en vecka i badrummet. Sedan fick den flytta in i hallgarderoben och där står den nu.

Avfuktaren är inte min favoritpryl; jag får besvär av torr luft. Näsan rinner och jag hostar ständigt. Natten till idag hostade jag mig igenom. Satte igång en luftfuktare inne i sovrummet. Det hjälpte. Problemet var bara att även den brummar, så även om jag inte hostade lika mycket gick det lik förbaskat inte att sova. Kände mig mera död än levande när jag skulle gå till jobbet. Att det är vinter och kallt gör inte saken bättre, för kylan ger torr luft.

Nu sitter jag här och önskar att jag hade möjlighet att tillbringa vintrarna på ett ställe där det är lite varmare och gärna med behaglig luftfuktighet. Paraplydrinkar kan jag klara mig utan – det där med drinkar och cocktails har aldrig varit min pryl. Finns det bara öl och vin att få ett glas av då och då klarar jag mig utmärkt. Kanske skulle jag någon gång försöka ta mig samman och spara någon semestervecka till vintern? Sådant jag tänkt på länge, men mer än så har det aldrig blivit

Dock har jag bestämt mig för att bita ihop och låta avfuktaren gå så mycket som möjligt. Ju mer den får gå, desto snabbare blir jag av med eländet. Möbler står lite här och var där det finns plats och inte som de brukar stå. Det ger mig en känsla av att vara nyinflyttad. Det var visserligen 22 år sedan jag flyttade in här, men man kan väl få ägna sig åt lite självbedrägeri efter en arbetsvecka? Någon bild till inlägget ids jag inte lägga upp idag.

Imorgon är en annan dag och det ska bli mildare väder under helgen sägs det. Det ser jag verkligen fram mot!

4 svar

  1. Maria

    Skulle vara kul att se vad du hittar att fota på varmare breddgrader

    22 januari 2016 kl. 22:57

  2. Maria: Det tycker jag också! 🙂

    22 januari 2016 kl. 23:03

  3. Jo vi har samma längtan du och jag. Många av mina vänner är utomlands nu och är är det så förbannat kallt nu igen. Det är tredje kallknäppen med ett bar mildare dagar. Nu är det 23 och jag måste ut för jag är hundvakt. Tänk att få bada i grönt härligt vatten och sitta under ett parasoll och läsa och lyssna på vågorna. Jag försöker alltid spara till en resa men så går något på tok med bil eller hus och så är man utan pengar igen till sådana belyftigheter. Du har ju i alla fall nära till arlanda men här kostar resan dit ner lika mycket som själva flygresan.

    23 januari 2016 kl. 08:12

  4. Skogsnuvan: Det vore härligt!

    2 februari 2016 kl. 21:31

Kommentera

