Värre än vanligt…

Min relation till Bergslagen

_MG_0422 B

Att jag har ett hus i Kopparbergstrakten lär inte ha undgått någon av mina läsare, men varför välja att skaffa ett hus just där och inte på något mer fashionabelt ställe? Till att börja med kan jag ju säga att fashionabla och trendiga ställen inte riktigt är min grej. Jag är visserligen från Stockholm och har vuxit upp där och i Göteborg, men lik förbaskat har jag en koppling till trakten tack vare min far. Pappa kom nämligen från Svartvik, ett f d gruvfält strax utanför Ställdalen.

Farmor berättade ofta och gärna om deras tid där när jag var liten, låt vara att det var de barntillåtna berättelserna som berättades då. Det fanns berättelser som berättades först när jag kommit upp i tonåren. Det kusliga var inte det intressanta i dem, utan att det en gång fanns ett Sverige som fungerade på annat sätt än idag. Allt var definitivt inte bättre förr!

Några utflykter till Kopparberg blev det också under min uppväxt. Det var spännande att se de platser farmor berättat om, även om jag inte hade någon större koll på vad som var vad då. Naturen och miljön intresserade mig inte särskilt mycket på den tiden, men jag kunde ju inte göra annat än att lägga märke till att den var annorlunda jämfört med vad jag vad var van vid. Kanske låter det knasigt, men idag känns den som mycket av ”hemma” för mig.

För ett antal år sedan fanns det ett turistsamarbete mellan flera av Bergslagskommunerna och via det kunde man hyra stuga för en semestervecka eller en weekend. Man fick en katalog med alla stugorna i och beskrivning av dem och deras standard. På så vis kom jag att på eget initiativ ta upp kontakten med Bergslagen igen och när jag insåg att jag hade lite pengar sparade kändes det därför vettigt att skaffa ett hus där. Pengamässigt kanske det inte är en supersmart investering, men för mig känns det ändå rätt. Snart är det elva år sedan jag köpte huset och jag har inte ångrat mig.

 

2 svar

  1. Nog kan jag förstå att det är härligt att få komma bort från storstaden ibland och få lite skogsluft. Jag har nog inte varit där nere någon gång men till Stockholm har jag varit några gånger och jag slogs mest av att alla nästan småspringer och ser liksom jagade ut. Varför är det på dette viset?

    27 april 2016 kl. 08:43

  2. Skogsnuvan: Kanske är det för att livet i storstaden går i ett helt annat tempo och det tar sin tid att ta sig från A till B där. Ändå är avstånden helt andra än uppe hos dig. Kollektiv noja kanske? 🙂

    30 april 2016 kl. 20:46

Kommentera

