Värre än vanligt…

Hur saker och ting ska vara

Kom härom dagen att tänka på hur lätt det är att fastna i uppfattningar om hur saker och ting ska vara. En sådan uppfattning har jag brutit mot hela livet. Jag är nämligen vänsterhänt. Dessbättre hade vänsterhänta precis börjat tillåtas skriva med vänster hand när jag började skolan, så jag slapp tvingas att skriva med höger hand bara för att det skulle vara så.

Idag kommenteras inte detta särskilt mycket och när det inträffar är det bara ett sakligt konstaterande. Annat var det under min barndom och ungdomstid. Jisses vad många kommentarer om det faktum att jag skrev med vänster hand jag fick från allt och alla. Jag blev mästare på att glatt och vänligt framhärda i att det tänkte jag fortsätta med. De äldre skakade på huvudet.

Av en slump kom jag att nyligen låta mitt hår växa lite längre än vad jag brukar. Flera – företrädesvis kvinnor – tyckte att det passade mig. Andra – företrädesvis män – tyckte att jag var väldigt långhårig och borde klippa mig. Jag såg chansen att retas, så jag sade ”Nä!” och lät det växa ett tag till. Härom dagen rök det långa håret, men frisören fick klippa en något längre frisyr.

Vem har sagt att man måste skriva med höger hand och vem har sagt att män måste vara kortklippta? Uppfattningar vi har om hur saker och ting ska vara för att passa in. Ibland tror jag att det är hälsosamt att vidga sina vyer och inte hävda uppfattningar på ren rutin.

 

6 svar

  1. Maria

    Intressant hur olika man ser på saker och ting. Själv strävar jag alltid efter förändring och att testa gränser – som en jäkla tonåring 😊
    Jag kan tex inte laga samma mat två gånger. Någonsin.

    30 april 2016 kl. 23:20

  2. Nej, du har rätt. Nåt ”ska vara” behöver man inte bry sig om.
    Och förresten, när det gäller herrars frisyrer så tycker jag faktiskt att det på många män – även lite äldre såna – är snyggt med en liten hästsvans. Har inte lyckats få maken att börja med det dock… 🙂

    1 maj 2016 kl. 12:49

  3. Jag är också vänsterhänt och för länge sedan när jag var i skolåldern så fick man väl kommentarer om detta och det var svårt att skriva med bläck och gammaldags bläckpenna för det var lätt att sudda ut det man skrivit. Numera är det ingen som säger något om det men däremot har jag fått kommentarer om att en så gammal kvinna som jag inte ska ha långt hår och speciellt inte långt vitt hår men precis som du så skiter jag fullständigt i det. Jag och du vi är såna att vi gör som vi vill, eller hur

    1 maj 2016 kl. 16:06

  4. Maria: Visst är det! Jag kanske inte testar gränser längre, men jag är ofta intresserad av att prova nytt; det är ju rätt viktigt för en fotograf. 😉

    2 maj 2016 kl. 22:01

  5. Gabrielle: Det kan bli något av en mental tvångströja ibland. Beträffande herrars frisyrer tycker jag att man ska ha den frisyr man trivs med och klär i. Om håret är långt eller kort spelar ju ingen roll då.

    2 maj 2016 kl. 22:04

  6. Skogsnuvan: Sådana är vi nog. Tycker att du passar bra i ditt långa, vita hår så fortsätt att strunta i kommentarerna! 🙂

    2 maj 2016 kl. 22:06

Kommentera

