Värre än vanligt…

En titt på nya Odenplan

_MG_1951 B

I flera års tid har Odenplan varit en byggarbetsplats och därmed ett ställe jag valt att inte uppehålla mig vid några längre stunder. Härom dagen fick jag reda på att det var klart och naturligtvis blev jag nyfiken på att se hur det blev. Tunnelbanans fina femtiotalsuppgång ja… alla kanske inte gillade den, men det gjorde jag. Nåja, det är bara att konstatera att den fick stryka med till förmån för en rätt futuristisk skapelse. Inte så tokig, faktiskt. Soltrappan tycktes uppskattas en dag som denna och det finns en sorts rytm i formspråket som jag gillar.

_MG_1950 B

Interiört blir det bakläxa! Soltrappan tränger in i trapphuset där den blir något förskräckligt påträngande och det känns som om man ska få den i huvudet vilket ögonblick som helst. Vem kom på den här lösningen?

_MG_1948 B

Det enda roliga med soltrappans baksida är precis när man kommer upp från tunnelbanan och möts av detta. Ser man det med fotografögon går det alltid att hitta något. Det är dock inget skäl till att låta den inkräkta på utrymmet.

_MG_1955 B

I dagsläget känns det dock som rätt mycket av stenöken och en plats man går till eller från – inte ett ställe man gör sig ett ärende till. Jag vet att arkitekter ska skapa mötesplatser; sådana måste givetvis finnas flera av i det offentliga rummet. Samtidigt undrar jag vad för sorts mötesplatser vi ska ha i vårt land med vårt klimat. Kanske ska man istället sikta in sig på platser för lämpliga aktiviteter i ett längre perspektiv än sådana som lämpar sig bäst för några alldeles för få soliga och varma sommardagar då staden myllrar av folk och stämningen blir en helt annan än den som följer med gråväder och snålblåst. Aktiviteter som man kan stanna till vid en kort stund, göra sitt ärende, byta några ord och sedan gå vidare – är det sådant vi behöver mer av?

6 svar

  1. Inte ser det så roligt ut minann Lite tomt tycker jag. Var finns alla människor. Det är likadant i Östersund. Där byggde man om torget och nu är det bara en stor öde plan där ingen ens vill gå över. På torg ska det myllra av liv och lust tycker jag.

    7 juni 2016 kl. 07:29

  2. Maria

    Jag var där i söndags och slogs just av tanken ”stenöken”

    7 juni 2016 kl. 07:49

  3. Roligt att du kom och tittade! Jag håller med om stationsbyggnaden, den är rätt snygg utvändigt. Inte bara en fyrkantig låda som ju är så populärt nu. Interiören…ja det där med att få taket i huvet har jag inte tänkt på (är nog kortare än du kanske!), jag har tänkt mer på den trista belysningen som förstås märks särskilt vintertid. Och torget, nog är det en stenöken. Ändå betydligt finare i dag med dom små träden än under vintern då det var en riktigt djupt deprimerande plats! Också det har en del att göra med belysningen. Man har strålkastare på höga stolpar som ger ett dystert, dunkelt och ojämnt ljus nere på marken. Jag tycker man skulle ha satt upp lyktstolpar av lite gammaldags slag som skulle harmoniera med dom gamla husen runtomkring och bli en rolig kontrast mot den ”svängiga” moderna stationsbyggnaden och mot det modernt utformade cykelgaraget.

    7 juni 2016 kl. 10:05

  4. Skogsnuvan: Det tycker jag också att de ska göra! De där folktomma jätteytorna gör väl ingen glad?

    7 juni 2016 kl. 22:30

  5. Maria: Jag är inte alls förvånad.

    7 juni 2016 kl. 22:30

  6. Gabrielle: Just belysningen är en viktig sak på våra breddgrader. För ett antal år sedan gjordes flera ljussättningar i offentlig miljö och de platserna och broarna upplevdes då på ett helt annat sätt. Idag tror jag det mesta har återgått till det gamla vanliga, men det vore inte alls fel att puffa för att låta någon ljussätta Odenplan. Jag tror att du skulle uppleva det som positivt.

    7 juni 2016 kl. 22:35

Kommentera

