Värre än vanligt…

Gå i kloster med brorsonen

_MG_1984 B

Vad ska man göra en varm och solig Nationaldag om inte gå i kloster? Eftersom det är fult att ljuga måste jag genast erkänna att jag skojar lite med dig nu. Stockholms stadsmuseum ordnade en visning av det gamla Svartbrödraklostrets källare (Svartbröderna = Dominikanermunkarna), eller rättare sagt ett par rum man tror användes som härbärge för besökare till klostret. Det rummet visas sällan, så jag passade på att fråga brorsonen om han ville följa med och det ville han. Sedan fixade jag biljetter åt oss. Den guidade turen började vid Järntorget i Gamla stan. Inte helt lätt att se vilka som händelsevis hörde till gruppen en dag som denna.

_MG_1990 B

Från det skarpa solljuset och alla människorna som rörde sig på gator och torg denna dag till den sparsamma belysningen och svalkan i källaren. Egentligen var det inte helt rätt att tala om anläggningen som ett kloster; det är ju en sluten anläggning – det här var en öppen och mer integrerad anläggning och sådana brukar kallas konvent. Eftersom det kändes svalt där nere började jag med att fotografera en gammal öppen spis.

_MG_1991 B

Originalgolvet från 1300-talet av öländsk kalksten. Guiden var mycket kunnig och berättade levande om tiden när munkarna verkade här. Det kosmopolitiska är inget nutida påfund – Stockholm var redan då en stad där folk från andra länder levde och verkade. En del forskare tror också att många av medeltidens stockholmare var tvåspråkiga och talade både svenska och tyska obehindrat.

_MG_1992 B

Källaren var fantastiskt vacker och det var en upplevelse att vara där, se den och höra berättelsen. Den enda var ju att jag var tvungen att använda blixt på kameran och den kombinationen hör inte till mina favoriter. Jobbigt för en som skämt bort sig själv med studioblixtar som går att ställa in på helt andra sätt, men här var sådant inte att tänka på.

_MG_1997 B

Eftersom källaren sällan visas för allmänheten, gäller det att ta tillfället i akt och ta några bilder. Nästa visning blir i början av september om någon skulle vara intresserad. De spöken som sägs husera där behöver förstås lite frid och ro. En gammal dominikanermunk sägs spöka där och det förvånar mig inte det minsta.

_MG_1999 B

Efter en högintressant stund i konventets gamla härbärge var det dags att åter gå ut i solgasset för att se platsen för klosterkyrkan. Man har grävt för fjärrvärmeledningar i Gamla stan och för bara ett par månader sedan fann man resterna av klosterkyrkans murar under gatunivån. Det finns förmodligen rätt mycket intressant under våra fötter när vi promenerar omkring i staden. Brorsonen tyckte att det var en spännande timme, så även han var nöjd.

Avslutningsvis kan jag rekommendera Stadsmuseets och Medeltidsmuseets vandringar. Nästa intressanta tillfälle handlar om Slussen där det just nu grävs ut för fullt. Du kan läsa mer om visningen här. Det finns så mycket man inte har en aning om, trots att man har vuxit upp och bott här större delen av livet. För egen del satte jag igång med att googla på dominikanermunkar för att få veta mer och ni vet hur det blir. Har man väl börjat googla, brukar man snart halka in på än det ena, än det andra – och tiden går.

2 svar

  1. Ibland önskar jag att jag kunde fara en sväng till Stockholm Ser ju väldigt spännande ut med dom där gamla stenhusen och källare och andra mysko ställen. Precis som jag gillar

    10 juni 2016 kl. 19:40

  2. Skogsnuvan: Det vore trevligt om du kunde komma ner någon gång så ska jag visa dig runt. 🙂

    11 juni 2016 kl. 23:34

Kommentera

