Värre än vanligt…

Trött dag

_mg_3944-b

Sov inte så bra natten till idag, men det är ingen ursäkt för att inte stiga upp och göra det man planerat att göra. Dagarna måste ha en struktur och mening även för oss som är långtidssjukskrivna. Alltså har dagens ärenden blivit gjorda och en kortare promenad hann jag också med. Har nu fått mina avbeställningar hos Telia bekräftade; den 16 oktober har jag deras absolut minsta kanalpaket här hemma och i huset i Bångbro försvinner all teve, internet och fast telefoni samma dag. Häpp!

Gårdagens inlägg har haft flera positiva effekter. En kollega ställde en fråga och undersökte så smått vilka försäkringar hennes fackförening kan erbjuda och fick konkreta och raka svar. Det gjorde mig väldigt glad! Vår arbetsplats har lite av myrstack över sig eftersom åkande personal ständigt kommer och går efter sin tjänstgöringslista och att sprida information och få den att nå alla berörda är inte lätt på sådana ställen.

Detta har även fått mig att fundera över var kompletterande sjukförsäkringar så att säga bör tecknas och ligga; privat eller på arbetsplatsen? Jag tror att det är klokt att hålla äpplen och päron isär. De försäkringar som berör den privata sfären tecknar man som privatperson, de försäkringar som berör mig som yrkesmänniska tecknas antingen via fackförening eller genom arbetsgivarens försorg. Dock ser jag ingen konflikt att en fackförening kan erbjuda medlemmar försäkringar som exempelvis hemförsäkring med rabatterad premie om den tecknas genom dem. Det är strukturen som är den viktiga.

En logisk struktur kan dessutom ha vissa fördelar. När man är ung har man hela livet framför sig och det där med sjukdom är något man drabbas av som åttioplussare ungefär sådär. De flesta klarar sig dessbättre från sådant, men risken att oturen ska slå till i form av olyckshändelse (mer troligt om man nu måste resonera om saken) eller sjukdom med längre sjukfrånvaro som konsekvens finns ju alltid. Då är det logiskt att alls inte tänka i de banorna och istället investera beloppet motsvarande försäkringspremien i en schysst pubs dagskassa. Några får anledning att fundera över sina val i efterhand och det kan göra väldigt ont i själen då. Därför tror jag att det är viktigt att fortsätta diskussionen så att så få som möjligt, helst ingen alls, riskerar den obehagliga upptäckten att det skyddsnät man trodde fanns visade sig vara en illusion.

Nästa vecka bjuder på några uppgifter för mig. Jag blev långtidssjukskriven innan jag hann påbörja min semester. Av princip tycker jag det är orätt att förvandla sjukdom till semester i syfte att klara ekonomin, för sätts det i system blir statistiken missvisande. Hur jag än vänder och vrider på det får man dock inte spara hur mycket semester som helst och förr eller senare kommer ersättning för de semesterdagarna att betalas ut. Kanske lika så gott att ta ut semestern ändå? Jag kan ju trots allt röra mig fritt och obehindrat så glädje av den har jag ju och månadslön och semesterersättning får jag också. Vänlig kollega har påmint mig om vad som är viktigt att tänka på, så det känns som att jag ska ta diskussion med arbetsgivare och Försäkringskassa. Sedan får jag hålla tummarna för att det blir rätt i slutänden också. Ändå känns det aningen galet…

Vidare ska jag kontrollera några saker beträffande långtidsfrånvaro med min fackförening. Att det är lätt att vara efterklok är väldigt sant och jag får ge mig själv en spark för att jag levt i tron att det alltid finns skyddsnät i samhället och inte haft koll på vilka som reducerats. Samtidigt är det ta mig sjutton inte lätt att hålla reda på allt sådan och att hålla sig informerad om precis allt. Så mycket tid och kraft som går åt till annat som hör det vardagliga livet till. Man är inte mer än människa.

Nu är det dags att lägga sig och sova sött för imorgon är en annan dag med nya möjligheter och nya planer. God natt!

5 svar

  1. Nu sitter jag och funderar. Jag har för mig att när jag jobbade och var med i facket så kunde man få ersättning om man var sjuk mer än en månad. Det kallades för AMF försäkring och var något man hade genom facket. Du måste kolla med facket om du inte har någon sådan försäkring så att du får ett tillskott till försäkringskassans ersättning.

    17 september 2016 kl. 08:35

  2. Skogsnuvan: Det blir nästa veckas uppgift att kolla allt sådant. Det verkar som om ändringarna av sjukförsäkringen gick så snabbt att få hann räkna på eventuella konsekvenser eller informera om vad ändringarna skulle innebära.

    17 september 2016 kl. 09:27

  3. Maria

    Tur att du är så ”frisk” att du orkar hålla på rota i allt sånt där. Jag kommer ihåg hur det var när P fick hans stroke – ett myller av försäkringar att studera.

    17 september 2016 kl. 13:18

  4. Monica

    Jag tycker det är jättebra att du orkar lyfta de här frågorna. Försök se om du har möjlighet att driva dem så att så många som möjligt får klart för sig hur det ser ut och kan ordna för sig i tid. Det är ju samma sak med pensionsförsäkringar – de flesta yngre tänker inte alls i termer av att sörja för detta på egen hand i tid. Första generationen att upptäcka hur eländigt detta blivit är de deltidsarbetande fyrtiotalisykvinnorna, De i i Proppen Orvar som åratals innan fattigpensionen började betalas ut anklagades för att kunna la livets glada dagar som pensionärer. Det är faktiskt gräsligt och upprörande hur det blivit och man måste ju tala klarspråk så att fler inser vikten av att antingen privat eller via fack oc/eller arbetsgivare se till att både sjuk-och pensionsförsäkringar ingår spm en naturlig del i hur man måste ordna för sig. Inte längre förlita sig på att samhället tar hand om i livets alla skeden och skiften.

    17 september 2016 kl. 16:19

  5. Monica: Jag är helt inne på att försöka göra som du talar om här just för att åtminstone några ska få upp ögonen för hur det är ställt numera; jag tror att mycket av fakta försvunnit i politisk debatt och retorik istället för att presenteras på ett sakligt sätt till invånarna.

    17 september 2016 kl. 18:24

Kommentera

