Värre än vanligt…

Norrlänningar

Något jag har svårt att förstå är varför man gör teveserier där norrlänningar alltid framställs som några som alltid går omkring i skogshuggarkläder och underförstått är att burken med stor stark eller ett bräddfyllt nubbeglas inte är långt borta. Något större mått av intellekt framställs de inte heller med. De ska visserligen vara humorserier, men efter fem minuter undrar jag var det roliga tagit vägen. Förr all del, replikväxlingen kan vara kul ibland, men vad är det för kul med att upprepa konceptet gång efter annan? Vad är det för roligt med att indirekt sätta en etikett på ett antal invånare i det är landet?

Klart att det kan finnas enstaka individer som åtminstone delvis stämmer in på schablonbilden, men jag har inte träffat några sådana. Ej heller har jag träffat någon norrlänning som verkat leva efter devisen ”snus, mus och brännvin”. De jag har träffat har varit trevliga, varma och vänliga människor som varit intressanta att prata med. Den norrländska påstådda tystheten anser jag vara en myt. Res dit istället och se hur det är i verkligheten! Sedan kommer du att välja att se andra program istället och jag tror att det kommer att vara ett bättre val.

3 svar

  1. Maria

    Hahaha, jag som kommer därifrån tycker att bilden stämmer väldigt bra bortsett från att dom i serier och filmer har så konstig dialekt. Som om det fanns en ”norrländska” som alla talar.

    11 juli 2017 kl. 12:42

  2. Maria: Jag har nog inte varit tillräckligt långt norrut som till dina hemtrakter. 😀 Påhittade dialekter finns det gott om i svenskan. Jag får ju ofta höra några takter ur ”Kopparbergsvisan” och den dialekten är också fejkad till max.

    11 juli 2017 kl. 15:22

  3. Tack snälla vän för det inlägget.Jag retar mig ganska ofta på hur vi framställs och i min omgivning finns minsann inga tysta och inbundna människor. Nej dom flersta pratar på som sjutton och ibland blir det lite för mycket med nidbilden av oss även om det ibland kan vara kul men det får inte gå till överdrift

    12 juli 2017 kl. 20:48

Kommentera

