Värre än vanligt…

Arkiv för 23 mars 2009

Fler fotografer i farten

fotande-turist

En annan sak som är rolig är att se alla med kamera. Det blir lite som att se sig själv i spegeln, även om jag är medveten om att vi alla gör på olika sätt och har olika uttryck.

ft-2

Vid några tillfällen har jag haft fotograferande av folk som fotograferar som tema när jag varit ute och ägnat mig åt gatufotografi. Vid ett sådant tillfälle fick jag till exempel bilden ovan.

ft-11

Varför inte ta tillfället i akt och ta en bild till när man ändå är i farten? Snart är säsongen här, även om jag idag gormar och svär över den myckna blötsnön. Smält bort och försvinn – nu!


Upprört vatten

upprort-vatten

Varför bubblar och rasar sjön så upprört? Är det måhända storsjöodjuret som flyttat från Loch Ness till Stockholmstrakten, en vredgad Midgårdsorm som efter att svett oss med sin andedräkt för att uttrycka sitt missnöje med dagens livsföring och diskrepansen mellan denna och vår forna sed tagit sin tillflykt till vattnet för att simma tillbaka, eller är det rent av Neptunus själv som protesterar mot döende hav? Hans grekiska alter ego Poseidon kan det inte vara, för han står staty på Götaplatsen i Göteborg, det vet jag bestämt.

Nej, det är bara snösmältningen och Mälarens vatten som därför släpps ut i Saltsjön, bland annat via Slussen, för att undvika översvämningar. Det där med att reglera vattennivån i Mälaren följer en väl genomtänkt plan beroende på hur högt vattenståndet är, läste jag på en skylt på Skeppsbron för en tid sedan. Man använder sig både av fördämningarna ungefär vid Helgeandsholmen, Slussen i Stockholm samt slussverken i Södertälje för att reglera Mälarvattnet. Vikten av att kunna tappa av Mälaren i Södertälje insåg man för övrigt redan på 1700-talet, eller rättare sagt stadsarkitekten Carlberg insåg det, fortifikationsofficer som han var i grund och botten.


Fler turister i stan

turist-1

Ett gäng utländska ungdomar på besök i Stockholm passerar över Norrmalmstorg. Killen tycks peka ut åt vilket håll något ligger. Det närmaste och mest intressanta jag kan komma på är Berzelii park, men så här års är den väl inte särskilt spännande eller trevlig? Äsch, så dumt av mig, det är nöjesställena där han tänker på. Här smids planer för kvällen, för han tänker väl inte välsigna mig!?

turist-2

Fotostopp mitt på Norrmalmstorg. Både fotografen och motiven är fullt upptagna med sina sysslor och mig gör det absolut inget. De funkade utmärkt som motiv för mig också. Så borde fler turister göra tycker jag.

turist-3

Jag kostar på mig att synda lite mot det där med att inte blanda bildorienteringar hursomhelst i inläggen. ”Vad ska vi göra nu då?” tycks de diskutera. Så småningom kom de på vad de ville göra och gruppen försvann.